petak, 27. studenoga 2020.
ŠKARE OŽBOLT
POLITIKA
Škare Ožbolt: ‘Kod mene kao gradonačelnice Zagreba kumovi neće raditi, a svjesna sam da ću gradsku blagajnu zateći praznu’
27. 08. 2020. 18:10Autor: Orhidea Gaura Hodak
SAŠA ZINAJA/NFOTO I TIN OŽBOLT
BIVŠA MINISTRICA PRAVOSUĐA i bliska suradnica prvog hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana ekskluzivno u Nacionalu najavljuje kandidaturu za gradonačelnicu Grada Zagreba i objašnjava koji krug ljudi stoji iza nje, kako će financirati kampanju i očekuje li podršku HDZ-a
Jumbo plakati s natpisom “Dolazi nam gradonačelnica!” oblijepljeni su krajem prošlog tjedna po cijelom Zagrebu. Lokalni izbori održavaju se tek u svibnju iduće godine, a iza ove zanimljive kampanje ne stoje ni Anka Mrak-Taritaš niti Sandra Švaljek, dvije žene koje su se do sada na zagrebačkim izborima najviše približile gradonačelniku Milanu Bandiću, već – Vesna Škare-Ožbolt. Što je danas odvjetnicu, a nekadašnju HDZ-ovu političarku, blisku suradnicu prvog hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana koja je od 1995. do 1997. vodila proces Mirne reintegracije hrvatskog Podunavlja, a nakon njegove smrti izašla iz HDZ-a i s Matom Granićem osnovala stranku Demokratski centar, da bi od 2003. do 2006. bila ministrica pravosuđa u vladi Ive Sanadera, natjeralo na ovakav potez? Vesna Škare-Ožbolt o tome progovara u ekskluzivnom intervjuu za Nacional, u kojem prvi put i objavljuje svoju kandidaturu za gradonačelnicu Zagreba, a ako pobijedi, bit će prva izabrana žena na toj funkciji. U intervjuu govori i o mogućim konkurentima, HDZ-u, Vladi Andreja Plenkovića i borbi Nacionalnog stožera protiv koronavirusa.
NACIONAL: Kako to da ste se odlučili kandidirati za gradonačelnicu Zagreba i zašto to objavljujete baš sada?
Od početka godine počeli su mi malo intenzivnije i neovisno jedan o drugom dolaziti ljudi, od sveučilišnih profesora do gospodarstvenika i nekih gradskih političara, s pitanjima da zašto sjedim sa strane, zašto se ne kandidiram.
NACIONAL: Baš za Zagreb?
Da, za Zagreb. Jer sam nekoliko puta javno, putem medija komentirala stanje u Zagrebu tako da grad stagnira, da ima malo pravih investicija koje stvaraju razvoj, da se dobar dio proračunskog novca troši bez jasne namjene te kako se u ovom gradu zbog brojnih afera sve teže i teže diše. Ali baš u svakom smislu riječi. Gradska politika nije uopće bila u fokusu moje pažnje, bila sam više okupirana međunarodnim aktivnostima kao što je funkcija miritelja za krizna područja Mediterana, za što su me angažirali na temelju mojih ranijih iskustava. No kad su me počeli uvjeravati ugledni intelektualci, sveučilišni profesori, prvi put sam počela ozbiljnije razmišljati o tome. A onda se dogodio potres. Isti tren sam se angažirala u traženju rješenja kako odmah krenuti s obnovom. Vidjela sam da je Grad, odnosno Poglavarstvo vrlo sporo reagiralo, gotovo nikako, da je potres bio 22. ožujka 2020., a da se Skupština grada telekonferencijski sastala tek početkom svibnja 2020. Začudilo me da nitko iz Skupštine dva tjedna nije ni tražio njeno sazivanje. Tek su kasnije krenuli s inicijativama, ali to je sve bilo prekasno. Oni su trebali drugi, treći dan već sazvati Skupštinu, donositi odluke i upoznati ljude što se misli napraviti. U kriznim situacijama se vidi nečija sposobnost povlačenja poteza. Ljudi su to očekivali. Posebno oni koji su preko noći, u deset sekundi ostali bez svoje imovine. Tu mislim na centar grada koji je najviše stradao, ali i na okolne dijelove kao što su Markuševec, Markuševečki Popovac, Čučerje i druga mjesta. Počela sam razmišljati tako da se stavim u poziciju tih ljudi koji su ostali preko noći bez ičega. Uvukla sam se u tu problematiku i sudjelovala u inicijativama, posebno zato što sam imala iskustva iz rata i obnove, kada sam bila jedna od onih koja je uspješno vodila reintegraciju istočne Slavonije. Hrvatska ima iskustva obnove iz rata i dubrovačkog potresa. Doneseno je nekoliko zakona o obnovi, nakon strašne poplave donesen je zakon o obnovi poplavljenih objekata Vukovarsko-srijemske županije, nakon razarajućeg potresa u dubrovačkom primorju Zakon o obnovi spomeničke cjeline Dubrovnika, poseban Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara…
NACIONAL: Gdje je isto bilo sve razrušeno.
Sve je bilo razrušeno i sve se to obnovilo. Tada su se tamo postavljala pitanja treba li obnoviti kuće ili gospodarstvo, ali mi sad ovdje govorimo o egzistencijalnom problemu, da su ljudi preko noći ostali bez imovine i na koji način to riješiti. Plus, potres je stvorio sliku tuge u gradu, kao da je iz tih starih i neuređenih kuća, iz tih zapuštenih dvorišta izašla nekakva prašina, to je sve izbilo u prvi plan. Grad izgleda žalosno i očajno. Kada gledam da je prošlo skoro pet mjeseci od potresa, a da se ljudi koji su ostali bez kuća i stanova i danas pitaju gdje će stanovati, gdje će ih se privremeno smjestiti, seli ih se iz jednog doma u drugi, dok je puno stanova u gradu prazno i zaključano. Neću govoriti o brojkama, ali riječ je o najmanje 500 praznih stanova u gradu. Grad i država imaju evidenciju o tome i mogla se napraviti kombinacija da se ljudi kvalitetnije smjeste. Ja sad upravo radim na tome da uz pomoć donacija dijaspore prikupimo pomoć za obnovu barem jedne kuće u Markuševcu koja je potpuno neupotrebljiva. To mi je sad prioritet, a riječ je o jednoj obitelji koja je ostala bez svega. Politiku vidim kroz konkretan rezultat, opipljiv i stvaran za građane, ne vidim politiku samo kroz priče i obećanja. Tako sam radila i velike projekte poput reintegracije, ali i reforme pravosuđa.
‘Volim izazove, a kriza u Zagrebu nije bila nikad veća. Potres, koliko god bio strašan, otvorio je prostor da se obnova grada napravi osmišljeno, izvrši strateški zaokret u pristupu obnove povijesne jezgre grada’
NACIONAL: Ali vi ste niste vratili u HDZ?
Ne.
NACIONAL: Znači, neovisna ste političarka. Nema više ni vaše stranke.
Da, nema stranke. Ja sam neovisna političarka, a svi ovi ljudi koje okupljam, koje sam okupila i oni koje ću još okupiti su stručnjaci, afirmirani na svojim područjima i mladi željni akcije, promjena i uspjeha. Došlo je vrijeme za jedan ozbiljan zaokret u Zagrebu, a mislim da je ovaj potres razdrmao i svijest ljudi i da treba promisliti na koji način obnoviti grad. Politika treba samo koordinirati i biti potpora, a konačno treba dati prostora struci, ali naglašavam ne kvazistručnjacima koji su produžena ruka politike, nego pravim stručnjacima. Takvi ljudi su moja inspiracija i predmet pažnje i motivacije.
NACIONAL: Vi se i osobno krećete u tim krugovima jer ste pravnica, a suprug vam je arhitekt.
Tako je, i problemi tih ljudi koje svakodnevno vidim su moja motivacija za angažman, a sebe vidim kao koordinatora s vrlo jasnom vizijom da trebamo puno toga promijeniti i napraviti, stvoriti kvalitetan, zdrav i ekološki osviješten život za građane. Dolaze novi izazovi, nova vremena, ali potrebno je prije svega staviti u funkciju sva područja oko Zagreba jer Grad Zagreb može biti proizvod kvalitetnog i zdravog života jer je na takvoj poziciji, okružen zagrebačkim prstenom, od Gorice i Vrbovca do Zeline i Zagorja, to sve treba sinergijski povezati kako bi činili jednu kvalitetnu cjelinu i biti u funkciji. A trenutno ništa od toga nije u funkciji. Ja volim izazove, a ovo je sada baš pravi izazov jer kriza u Zagrebu nije bila nikad veća. Potres, koliko god bio strašan, otvorio je prostor da se obnova grada napravi osmišljeno, da se izvrši strateški zaokret u pristupu obnove povijesne jezgre grada, javnih prostora, zapuštenih unutarnjih dijelova blokova, treba riješiti prometnu infrastrukturu, urediti komunalnu infrastrukturu… Sve to treba na stručan, osmišljen i efikasan način sada napraviti, a ne improvizacijama uz pomoć kumova i rođaka gnječiti projekte od kojih samo oni imaju koristi.
NACIONAL: Što ne valja u Vladinu prijedlogu Zakona o obnovi Zagreba?
Prvi prijedlozi koje je predstavljao državni tajnik Uhlir bili su prilično loši. Konačno je i Vlada uvidjela da na Zakonu još treba raditi, tako da sada imamo bitno dorađen Zakon. Ja i dalje smatram da obnova Zagreba treba biti i državni i gradski problem, da treba biti sustavna i sveobuhvatna, da se treba voditi kroz jednu instituciju koja podrazumijeva urbanu obnovu i novu gradnju, rehabilitaciju Gornjeg i Donjeg grada, osmišljavanje javnih prostora. Svaki od tih pristupa traži da interesi zajedničkog i javnog budu iznad privatnih interesa.
NACIONAL: Hoće li vašim kolegama političarima ova vaša kandidatura biti šok? Naime, nitko ne zna da iza ovih plakata s natpisom gradonačelnica stojite vi, a ne, primjerice Anka Mrak Taritaš.
Da, mislim da će ovo svima biti šok.
NACIONAL: Što mislite kako će Milan Bandić reagirati?
Ne znam kako će reagirati, ne opterećujem se ničijom reakcijom, iskreno rečeno i ne vidim svoj smisao u politici tako da reagiram na nečije reakcije. Ne pada mi na pamet.
NACIONAL: Zašto ste odlučili kandidirati se tako rano?
Ja najavljujem svoju namjeru i kroz ovu svoju najavu želim početi usmjeravati stvari i predlagati konkretna rješenja kako bi građani imali prilike vidjeti koncept koji nudim. Ovo što radim nije kampanja, već inicijativa. Kampanja će biti u ono vrijeme predviđeno zakonom, a to je prekasno. Ja želim imati korektan i pošten odnos prema građanima. Riječ poštenje u politici zvuči otrcano i trivijalno. Danas riječ poštenje u percepciji ljudi baš nema zajednički nazivnik s dosadašnjim upravljanjem grada, ali doista želim unijeti velike novine i jedan pošten i korektan odnos između gradske uprave i građana. Konačno, u gradskoj upravi ima vrlo kvalitetnih ljudi koji znaju svoj posao i to sve treba prepoznati i usmjeriti.
‘Naša zgrada u centru Zagreba, u Masarykovoj ulici, obnavljala se tri godine, a mjesec dana najma skele je 30 tisuća kuna. Rečeno nam je da ako budemo postavljali pitanja, da nam se neće nikad kuća obnoviti’
NACIONAL: Mislite li da je Bandić sad stvarno “gotov”, da je samo pitanje tko je taj ili ta koji će ga naslijediti, ili da će opet imati taj 19. ili koji već život?
Svejedno mi je koji god život on imao jer mislim da situacija u gradu pokazuje da tu nema više nove i pozitivne energije. Njegova politika razvoja je nejasna, nakon potresa i poplave pokazao je da mu građani nisu na prvom mjestu. Nema vizije razvoja grada i prioriteta, urbanistički planovi i planovi sanacije nisu pripremljeni, program dugoročnog financiranja ne postoji tako da bi ostanak bio jedna teška agonija.
NACIONAL: Bi li vaš posao trebao biti privući one glasače koji do sada nisu izlazili na izbore i trebaju li ti izbori biti zapravo “referendum protiv Bandića”?
Mislim da bi bilo bolje da bude „za“ jedan lijep i kvalitetan život u gradu. Tko želi produljenje ove agonije? A 99 posto ljudi s kojima razgovaram vidi i osjeća to kao agoniju.
NACIONAL: Bez obzira na to na što smo sve navikli od Bandića, jesu li vas iznenadile neke njegove reakcije u posljednje vrijeme?
Mislim da gradonačelniku uvijek treba biti u svakom trenutku grad i boljitak građana na prvom mjestu, ali to već dugo, dugo vrijeme nije tako u ovom gradu. I ta premreženost, ta silna negativa postala je simbol za cijelu državu i jedan loš znak jer kad dođete u sjedište institucija Europske unije i razgovarate s njima, budući da pokrivam pitanja koja se tiču pravosuđa, uvijek je Zagreb na tapeti. I uvijek su na dnevnom redu nekakve afere koje su vezane uz grad.
NACIONAL: Znači, o tome se diskutira na razini Europske unije. Postali smo ogledni primjer za udžbenike.
Kad se govori o Hrvatskoj, onda u prostoru tih loših percepcijskih stvari najveći dio zauzima Zagreb. I to je jako loše. A Bandićeve izjave, o kojima ste me pitali, šokirale su me jer su bile doslovce bešćutne i pokazuju koliko se ta administracija odvojila od stvarnog života u gradu i funkcionira u odnosu na građane kao dva paralelna svijeta. Dakle, uopće reći da su ljudi sami krivi što nisu obnavljali svoje nekretnine, a ne vodeći računa tko živi u središtu grada, koji je to socijalni profil ljudi i jesu li oni uopće mogli doći u priliku da obnavljaju je bešćutno, ili kažnjavati ljude jer su se samoorganizirali u čišćenju začepljene infrastrukture od poplave je isto tako jadno.
NACIONAL: Osim toga, što radi Gradsko-komunalno poduzeće?
Da, to je dobro pitanje, što radi? Druge europske metropole povukle su novac za obnovu iz europskih fondova, ali ne i Zagreb. Zagreb je povukao novac za obnovu fasada koje su se obnavljale po modelu „obnavljamo s kumovima“? Znam to najbolje po našoj zgradi. Tri godine se obnavljala naša zgrada u strogom centru Zagreba, u Masarykovoj ulici. Od te tri godine, samo godinu i pol dana skela je stajala neiskorištena i ništa se nije radilo. A jedan mjesec najma skele stoji oko 30 tisuća kuna. Pa se postavlja pitanje zbog čega se stajalo. Tko je to plaćao? A kad smo i htjeli nešto pitati, onda smo od jednog pročelnika dobili odgovor da ako budemo dalje postavljali pitanja, da nam se neće nikad kuća obnoviti. Bitno je naglasiti da kod mene kao gradonačelnice kumovi neće raditi. Točka.
NACIONAL: Znači, nećete dobiti njihov glas. Koliko imate kumova?
Samo vjenčanog, ali on nije tu. Nisam profil od kumova i takvih poslova. To više neće postojati kao ni bahatost u politici. Na to sam uvijek bila alergična.
NACIONAL: No kad je riječ o šansama vaše kandidature, jeste li zabrinuti zbog činjenice da je trenutno rastuća ta nova lijevo-liberalna opcija okupljena oko platforme Možemo? Bojite li se da vam glavni protivnik neće biti Bandić, već, primjerice Tomislav Tomašević?
Neka su oni rastuća opcija, nemam nikakvih problema s tim, oni imaju svoju publiku, meni apsolutno ne smeta njihova prisutnost. Neka građani sami ocjene znanje, iskustvo i sposobnost svakog od nas. Ja sam odmah nakon potresa rekla da treba napraviti novi zakon o sanaciji grada od potresa po uzoru na Dubrovnik, napisala sam to na Facebooku tako da je svima vidljivo kad sam to napisala. Dugo, dugo nitko ništa nije rekao, sad sam čula nedavno Tomaševića koji je praktički ponovio te moje rečenice. Na žalost, nije to dobro objasnio. Tako da sam ja ponovno počela to pojašnjavati. Ne smeta mi ništa jer sam usmjerena na vlastite ideje i na ekipu ljudi oko sebe koje ću predstavljati u koracima pa neka građani odluče. Dakle, nisam opterećena konkurencijom. Iza mene je jedan velik broj uspješnih projekata, dokazala sam se da imam organizacijske sposobnosti i ostala sam realno na zemlji. Prema tome, ne smeta mi, neka se kandidira tko god hoće.
NACIONAL: A ako se kandidiraju Vili Beroš ili Tomislav Ćorić ili Domagoj Ivan Milošević?
Neka se kandidiraju, dapače.
NACIONAL: HDZ nikada do sada, vi to vjerojatno bolje znate, nije imao tako velik broj glasova u Zagrebu. Može li se to zahvaliti samo Andreju Plenkoviću i činjenici da je on okrenut prema centru?
Mislim da su Plenkovićevi rezultati, staloženost, a posebno izborno sučeljavanje bili presudni. Istina je da je on okrenut prema biračima centra, ali samo sučeljavanje u kojem je on odnio apsolutno uvjerljivu pobjedu donijelo je i pobjedu u gradu. Međutim, parlamentarni izbori su jedno, a lokalni izbori nešto drugo. Ono što ja zastupam je također jedna urbana, pristojna, razvojna građanska opcija koja ima inicijative, ali ima ih petlje provesti. No ja ću se ovog puta posebno obraćati ženama jer mislim da je vrijeme da žene malo više dođu do izražaja, da pokažu svoje sposobnosti jer kad malo pogledate, tamo gdje su žene na vlasti, a to se dosta dobro vidi u svijetu, bilo premijerke, predsjednice država ili gradonačelnice, stvari drugačije funkcioniraju. Nema toliko problema jer su žene okrenute stvaranju rješenja, a ne proizvodnji problema. Na svaki način ću nastojati da ih se digne da budu aktivnije u kreiranju života u Zagrebu. U svom poslu vidjela sam apsolutno sve slabosti gradske administracije, naravno i državne. Jer sam vidjela na djelu sve što ne valja, gdje griješe, gdje su spori, gdje nemaju rezultata, gdje koče, gdje ne stvaraju novu vrijednost. Sve sam to vidjela i sto posto ću promijeniti ako dođem u priliku i ako mi građani daju povjerenje. Jer ja nemam nikakvih kočnica ni ograda u tom smislu.
‘Mislim da kad se imenuje na funkciju ministra zdravstva u ovakvoj situaciji, taj ne bi trebao razmišljati o kandidaturama bilo kakve vrste, nego voditi računa o zdravlju ljudi na nacionalnoj razini’
NACIONAL: Ali imate problem jer nećete moći računati na podršku HDZ-a. Ili mislite da će vas podržati?
Vidjet ćemo. Dva su izborna kruga za gradonačelnika. Ja nemam nikakvih problema s HDZ-om kao što nemam ni s kime drugim. Volim okupljati, a ne raditi selekciju. I ovo nije vrijeme za sukobe i razdore, već za sinergiju i jači angažman struke, intelektualaca i srednje klase. Koja je opcija bolja, čiji je prijedlog bolji, treba ga podržati, a ja ću sve dati od sebe da to bude upravo ovo što zagovaram.
NACIONAL: Kako komentirate to što je Plenković bio tako dugo u koaliciji s Bandićem?
Mislim da je Plenković naslijedio dugogodišnju suradnju odnosno koaliciju s Bandićem, a politika je umijeće mogućega.
NACIONAL: Naslijedio je možda tajnu koaliciju, a on ju je napravio javnom. Oni su se i prije uvijek podržavali, ali ispod stola.
E sad, je li percepcija ispod ili iznad stola, suradnja ili koalicija je bila cijelo vrijeme. A Plenković nije mogao ići u rušenje Bandića jer je Bandić držao Vladinu većinu na nacionalnoj razini.
NACIONAL: Plenković više nema nikakvih obveza prema Bandiću. Mislite li da će ići na prijevremene izbore u Zagrebu?
Mislim da prijevremeni izbori ništa ne bi previše značili jer stvarati sada u ovoj krizi trošak za održavanje prijevremenih izbora nema smisla, a svibanj će doći za čas. Možda bi se mogli stvoriti uvjeti za postavljanje povjerenika, ali teško je reći hoće li se to dogoditi.
NACIONAL: Ako bi kandidat HDZ-a bio Vili Beroš, mislite li da bi mu ovo pogoršanje s koronavirusom bila otegotna ili olakotna okolnost?
Mislim da kad se netko imenuje na funkciju ministra zdravstva u ovakvoj situaciji, taj ne bi trebao razmišljati o kandidaturama bilo kakve vrste, nego voditi računa o zdravlju ljudi na nacionalnoj razini i o resoru koji je stvarno bremenit problemima.
NACIONAL: A kad bi on to ipak odlučio, mislite li da bi imao šanse u Zagrebu? Percipiraju li ga ljudi kao čovjeka za tu vrst problema?
Ponavljam, uopće me ne opterećuju kandidati, neka se kandidira tko god misli da treba. Što više ljudi, to bolje. Ali ponavljam, onaj tko je sad prije nekoliko tjedana bio imenovan na funkciju ministra, bilo bi neozbiljno da vodi kampanju za Zagreb.
NACIONAL: Mislite li da su odluke Stožera i Vlade doprinijele ovom sada rekordnom porastu broja oboljelih? Dosta ljudi ih proziva jer su dozvolili svadbe i rad noćnih klubova…
Mislim da je bez obzira na sve Nacionalni stožer dosta dobro odradio posao, koordinirali su se i sa stožerima u drugim državama Europske unije, i to je dobro. Stvorili su preduvjete da Hrvatska bude sigurna zona za turizam. Međutim, mislim da je naš problem u tome što je turizam smisao gospodarstva. Pa je stoga i razumljiv ovaj potez da smo stvorili preduvjete da turisti dođu. Koja će to biti cijena kasnije za zdravlje, teško je reći, ali nadam se da su i o tome razmišljali. Ali, ponavljam, nama turizam ne bi više smio biti glavna poluga gospodarskog razvoja. Isto tako mislim da Hrvatska sada mora imati jednu ozbiljnu inicijativu u dva smjera. Treba predložiti zdravstveni zakon na razini EU-a koji će unificirati ponašanje, standarde, prelaske granica i testiranje između država, a ne da svaka država ima svoje kriterije. Ako jedan Singapur može svakog svog stanovnika testirati i to nekoliko puta, ako može svakog tko ulazi kod njih testirati, i kad izlazi opet ga testirati, onda to možemo i mi.
NACIONAL: Može li Vlada Andreja Plenkovića u koju je stavio više-manje sve stare ministre, izuzev dvije nove ministrice, provesti sve te stvari o kojima govorite? Jeste li se iznenadili sastavom Vlade i jeste li ipak očekivali više osvježenja?
Meni je jako žao što je ukinuto Ministarstvo pravosuđa kao samostalno ministarstvo koje je u prošlim vladama imalo status državnog ministarstva.
NACIONAL: Kad kažete da je ukinuto, to malo grubo zvuči. Može li uopće jedan takav mlad ministar kao što je Malenica voditi jedno ministarstvo pravosuđa sa svim njegovim problemima, ako se zna da se pravosuđe smatra rak ranom hrvatskog društva?
Za mene je ukinuto. Baš tako. Jer je pripojeno Ministarstvu uprave. A što se tiče Malenice, ne bih stavljala naglasak na mladost. Sjećam se kad sam ja postala ministrica pravosuđa, onda su rekli: “Ma što ona zna o pravosuđu, ona je cijeli život u politici.” A kad sam krenula raditi poteze, uvoditi nove stvari, rješavati probleme, rezati zaostatke, svi su bili iznenađeni. Malenicu ne poznajem, prekratko je bio ministar uprave da bismo mogli vidjeti rezultate, ali ako se bude odugovlačilo s reorganizacijom državne uprave, sa smanjivanjem broja općina, ako prođe još jedan mandat, neće biti dobro. Međutim, puno je izazova u njegovu resoru i ja mu želim uspjeh, jer ako uspije bit će svima bolje.
NACIONAL: Mislite li da je to stvar Malenice ili toga želi li to Plenković ili ne?
Svaki ministar je prvi operativac svog resora. On mora dati prijedlog koji će Vlada prihvatiti. Vlada mora stati iza njega, inače to nema smisla.
NACIONAL: Vidite li vi uopće ministre od kojih kreće inicijativa ili su to ministri koji čekaju i provode isključivo premijerove inicijative i ono što kaže premijer. Imamo li uopće takav kalibar ministara?
Vidjet ćemo. Jako su veliki izazovi pred Vladom. Na primjer, u slučaju Agrokora pa i nekih drugih situacija, relativno je to dobro prošlo kako je moglo. No trebamo shvatiti da turizam ne može biti glavna poluga hrvatskog standarda. Nama treba jedna dobra reindustrijalizacija. Ali ne na nivou strategije.
NACIONAL: Ne bi li to došlo samo po sebi da država malo olabavi prema poduzetnicima? Tko danas “normalan” ide bilo što ulagati u Hrvatsku.
Tu je jako velik problem, tu je problem i u Zagrebu, porezi su jako veliki, ulagači su destimulirani što porezima, što ponašanjem državne administracije, a konačno i zaštite kroz pravosuđe. Nema ni jednog elementa kojim bi sad uvjerili neku industriju da dođe u Hrvatsku. Bez kredibiliteta, brze, učinkovite i poštene uprave, a ne korumpirane, neće se moći dobiti ni jednu kvalitetnu investiciju. Novca po svijetu ima bez obzira na ovu krizu, ali pitanje je tko će taj novac prikupiti, tko će biti privlačan za investicije. Hrvatska do sada nije bila privlačna za investicije i kad god bismo negdje rekli da smo iz Hrvatske, dobili bismo odgovor: “Da, da, jako lijepa zemlja, ali katastrofa za investicije.” To je naš imidž, naša markica. I to treba promijeniti.
NACIONAL: Kako? Kad i jedan Meggle odlazi.
Pa upravo o tome govorim. O Meggleu se znalo i prije da će otići, pa nije to preko noći bilo, ali nitko nije reagirao. Dakle, za svakog se treba boriti jer svaki poduzetnik, i mali i srednji i veliki investitor je važan jer svaki vuče za sobom svoj dio i za svakog treba uložiti trud.
‘Jako mi je žao što je ukinuto Ministarstvo pravosuđa kao samostalno ministarstvo. Malenicu ne poznajem, ali ako se bude odugovlačilo s reorganizacijom državne uprave, neće biti dobro’
NACIONAL: Koliko mogu i trebaju povući državna poduzeća i koliko je problem da je u svim tim državnim i javnim poduzećima na djelu stranačko zapošljavanje, kao što vidimo i sada kada će se jedan dio HNS-ovih kadrova samo zamijeniti s ostatkom HDZ-ovih kadrova?
Stranačko kadroviranje po državnim poduzećima, ali i ministarstvima i uopće državnoj upravi je loše. A isto je tako i u Zagrebu. To je problem. Iako su se formalno ukinula mjesta pomoćnika ministrica, putem javnog natječaja su se većinom opet primili isti ljudi.
NACIONAL: Kakve koristi od natječaja ako su oni samo pro forma?
Zato i kažem da je veliki izazov za Ministarstvo uprave i pravosuđa da napravi ozbiljnu reformu državne uprave koja nije napravljena od 90-ih. Ona nikad nije napravljena.
NACIONAL: Jeste li vi to mogli napraviti dok ste bili ministrica?
U svom ministarstvu sam i napravila, bio je daleko manji broj ljudi, napravili smo transparentniji izbor sudaca, reorganizirali mrežu sudova, sve informatizirali, napravili proboj u pravom smislu riječi, zbog čega mi je i nebo palo na glavu u konačnici. Da su nas pustili da obavimo posao, tko zna gdje bismo bili, bez zaostataka, informatizirani… Ja sam u međuvremenu doktorirala pravosudni menadžment i smatram da nije dovoljno da je predsjednik suda najbolji sudac. Ako nema organizacijskih sposobnosti, ako ne poznaje menadžerske alate, onda je i taj sud loš jer nema lidera. Sve ovisi o ljudima, a ja sam sve menadžerske alate savladala. I znam prepoznati gdje je problem.
NACIONAL: I to želite primijeniti u Zagrebu. A kako planirate financirati kampanju? Tko su vam sponzori?
Vrlo transparentno i po zakonu. Ovdje ne trebaju velika financijska ulaganja kao na parlamentarnim izborima. Ovo je grad. Ali moja kampanja će se odvijati ovako: naći novac i pomoći ljudima obnoviti kuću ili stan. To je konkretna kampanja. Kampanja koja ima svoju poruku. Mislimo konkretno primijeniti ono što govorimo. Idemo podizati kvalitetu i mijenjati odnos između građana i politike na bolje.
NACIONAL: Kad smo već kod toga, trebaju li građani preuzeti jedan dio odgovornosti, smatrate li da kultura odgovornosti za vlasništvo ipak malo nedostaje?
Ne nedostaje brige za vlasništvo, samo je pitanje objektivne mogućnosti građana. Pitam se kako će brinuti o svom vlasništvu oni koji uopće nisu ni upisani u gruntovnice, koji imaju problema s imovinsko-pravnim odnosima, malim plaćama, mirovinama, a očekuje se da urede zgrade, izvrše energetsku obnovu i slično, a nemaju nikakve materijalne mogućnosti. Grad treba prepoznati takve probleme i pomoći građanima, a ne ih osuđivati
Nema komentara:
Objavi komentar