subota, 11. svibnja 2013.

KAKO SE NA BALKAN PRELIO 19. STOLJETNI HUMANIZAM



Zapljusnuo ga  je  pojavom Svetozara Markovica,  Krleze, Giuseppine  Martinuzzi.
Usljedilo  je formiranje Prve Jugoslasvije  Bijelog terora .
Zatim Druge Jugoslavije Crvenog terora .
Na njihovim marginama dolazi do plimnog preljevanaja Ustaske i Cetnicke ljudske krvi.
Devedesetih se osiplju posljednji ostaci Bijele i Crvene  u najsitniju  zrncad : gotovo svako oveceg sela,  koje evoluira  u svoje Crno opcinsko gnjezdo,  nacionalisticko, partitokratsko,  u krizarski srednjevjekovni  feud.
Sto godina prije,  mladi Marx i Engels sastavljaju svoje ranije eseje na te prijetece futuristicke vragolije koje ce zahvatiti ne samo Balkan , vec  i mnoge djelove ove lijepe Planete .
De Leon zuri da te skicozne Marksove i Engelsove futuristice eseje uoblici  u  sociolosko arhitetsko  rjesenje  Socijalisticko Industrijskog Uniona  (SIU), kako bi njeme preinacio novo prijetece survanje jedne sazrele drustvene epohe u njen suprotni evolutivni  pravac:  povratka burzujsko- gradjanskog drustva u  feudalno industrijsko ropstvo.
Dvadeset prvo stoljece  gotovo nezna za De Leonov  SIU, kojeg  je Lenjin adaptirao u ruske Sovjete, a  Druga Jugoslavija u hipokritske Radnicke savjete .
U prilogu Marx/ Engelsov fragment kojeg je dvadeset stoljetni orkan dokotrljao  u jednu danasnju drustvenu stracaru:
      „ Clanovi  politicke drzave religiozni su uslijed dualizma izmedju individualnog i rodnog zivota , izmedju zivota gradjanskog drustva  i politickog zivota, oni su religiozni zato, jer se covjek odnosi  prema zivotu drzave, koji je onostran zbiljskoj individualnosti, kao prema istinskom zivotu,. Religiozni su , ukoliko je religija ovdje duh gradjanskog drustva , izraz odvajanja i udaljavanja covjeka  od covjeka.  Politicka demokracija je krscanska utoliko, u koliko u njoj covjek, ali ne samo jedan covjek, nego svaki covjek, vazi kao suveren , kao najvise bice , ali covjek u svojoj nekultiviranoj , nesocijalnoj pojavi, covjek u svojoj slucajnoj egzistenciji, covjek kakav jest, covjek iskvraen cijelom  organizacijom naseg drustva , koji je sebe izgubio i sebi postao tudj, koji je pod vlascu neljudskih odnosa i elemenata , jednom rijeci, covjek koji jos nije zbiljsko rodno bice. Tvorevina maste, san, postulat krscanstva , suverenitet covjeka , jest u demokraciji  osjetilna zbiljnost,sadasnjost, svjetovna maksima.
  Religijozna i teoloska svijest sama je sebi u dovrsenoj demokraciji  utoliko religioznija, teologicnija ,  u koliko je prividno bez politickog znacenja, bez zemaljskih ciljeva, stvar duse koja se boji svijeta , izraz ogranicenog razuma , proizvod samovolje i maste, zbiljski onostrani zivot. Krscanstvo postize ovdje prakticni izraz svog univerzalno- religioznog znacenja na taj nacin, sto u obliku krscanstva grupira jedan pored drugoga  najrazlicitije poglede na svijet, a jos vise na taj nacin, sto na druge ne postavlja cak nizahtjev da budu krscani, nego samo da pripadaju religiji i uopce , bilo kojoj religiji .
Rerligiozna svijest   nasladjuje se bogatsvom  religiozne suprptnosti i religiozne raznovrsnosti.“….
Rani radovi, str.70  

Nema komentara:

Objavi komentar