Citajuci po drugi
puta Sverceri Vlastitog Zivota , kao da se cita po prvi puta.
Iznimno literaturno djelo iz socijalisticke filozofije kod
nas, kojeg se u mnogome moze
usporedjivati sa jedinom, do sada , marksistikom
literaturom Socijalisticke Radnicke Partije Amerike. .
Nakon sto je nas intelektualac par exelence Miroslav Krleza naprosto evaporirao jos 1956 za Ljubljanskog
kongresa Jugoslovenskih knjizevnika, kao da na ovim prostorima ostaje jos MILAN-FILOZOF-COVJEK, nama svima poznat,
nazalost, tek u njegovim dimenzijama
Marksiste -Lenjiniste i Praxisisovih prosvjetlujucih dosega, koja je drugom polovinom dvadesetog stoljeca
obasjavala ne samo ove prostore vec i globalno. .
Jer, sto tek misliti o mentalnom rasponu nas obicnih
smrtnika , koji se podajemo, ne samo sanducima mandarinka koji svojevremeno pristizu iz Briona na zagrebacki Gvozd, nego i koje kakvim perfidnim floskulama jednog
fantomskog drustva , koje, nakon
sto posve ispraznjuje nasu ljudsku osebnost,
pretvarajuci je u dvonoznu
krhotinu, koja jos moze opstati tek
pomocu dodatnog oslonca, sto nam ga tada pruza naravni zakon opstanka: isprazne samouvjerenosti, lazne odvaznosti,
uobrazenost i sve ostale dodatne zakrpine i premaze, kojim se pretvara ljudsko
dostojanstvo u lakrdijsku bijedu..
Zbog citalaca koji
nisu upoznati tim Kangrginim djelom ukazuje se potreba da se ovdje naknadno prosiri njegov kratki navod iz proslog posta :
***
„Mnogo sam puta razmisljao o tome, sto se to dogadja sa
ljudima koji zive dvostrukim zivotom ?! Ne mislim pri tome na ono
banalno : jedno prica, drugo misli, trece radi i tako u nedogled iz dana u dan
! U teskim uvjetima zivota kakvi su na ovom nasem balkanskom tlu,
neprekidno kroz stoljeca tradirani, obnavljani, proizvodjenim u svim
oblicima i na svim podrucjima zivota , i koji covjeka prate u stopu od rodjenja
do smrti, gdje je zapravo ne samo tesko, nego cesto i opasno zivjeti, ili bolje
: jedva prezivljavati, smatrao sam da je cak „dopustivo“ i primjereno tome da
se covjek mora „javno preobrazavati“, i „glumiti sebe“ „kao
drugoga, kameleonski se prilagodjavati za svo goli opstanak u zivotu, kako se
doslovno nebi propalo. To je jedna stvar, pa koliko god ruzna , gotovo da bi se
mogla „opravdati“ jednom prosjecnom ili sirotinjskom zivotu, jer ovi
vuciji balkanski uvjeti zivota prisiljavajuna takav „stil“
prezivljavanja.“
„No, nije ovdje rijec o takvim ljudima i takvom
(sirotinjskom) nacinu prezivljavanja u ovoj nasoj zaostaloj, necivilizovanoj,
nekulturnoj, na nekim podrucijama jos gotovo predhistorijskoj, rodovsko-
plemenskoj sredini, gdje je
polupismenost ili nepismenost, tj. primitivizam popratna pojava cjelokupna zivota, a cesto i njegova sama bit
ili srz. Kad najme govorimo o „svercerima vlastitog zivota“ onda je rijec o
fenomenu koji je specifican za onaj
drustveni sloj koji se obicno naziva inteligencijom ili cak intelektualnom
elitom ove zemlje . Taj fenomen prije svega izaziva pitanje same mogucnosti
izdrzavanja takvog oblika i nacina zivota, koje granici gotovo s patoloskim
stanjem, reklo bi se cak i pravom psihicnom bolescu poput jedne
sifofrenije (koja se definira kao „dvojstvo
licnosti“), ili pak paranoje , koja joj je slicna po mnogo cemu. Pitanje naime
glasi, da to konkretiziramo: Kako netko moze biti, na primjer, zestoki clan „komunisticke“ partije, staljinist „“od
glave do pete“, dogmat, visoki funkcionar na polozaju, pa jos k tome udbas,
koji ce na sve nacine oko sebe kao takav unistavati svakoga tko se ne pokorava
jedno gotovo teroristickoj staljinistickoj
politici i njoj primjerenom nacinu egzistiranja na svim podrucjima zivota, a
istodobno – potajno ili manje vise otvoreno- zastupati
nacionalno-nacionalisticko – sovinisticke stavove , i raditi (kad tad vrlo
podmuklo) na njihovu ozbiljenju ?! Takav najme doista „sverca“, ali ne stvarima
i robama, kako bi nesto zaradio pritom, nego upravo svojim vlastitim zivotom,
sto na prvi pogled izgleda ili nemoguce, ili pak monstruozno. Kada najme sam
vlastiti zivot postaje (glavno!)
sredstvo svercanja, kakav je tada onda
zivot? Taj –kako se to obicno kaze- „zivot
ili djelovanje ispod zita“ najdublje je nepodnosljiv, protu-prirodan, protu ljudski
ili cak anti ljudski, pa se normalno postavlja pitanje , kako takvi „dvospolci“ mogu izdrzati takav zivot
sto ga svercaju na sve strane i u svim
javnim (a mozda i u privatnim, pa
cak i intimnim) prigodama?! A pri tom
ipak- ostaju mentalno – zdravi? Ili su takvi tipovi ljudi bolesni, ili pak – s obzirom
na navedeni primijer- staljinisticka pozicija u najsirem smislu rijeci biva tu
shvacena i zivljena, dakle prakticirana kao identicna s nacionalistickom? Samo pod tom pretpostavkom
mogu onda ti dvospolci biti zapravo
jednospolci, pa se onda nisu morali puno muciti da budu istodobno i staljinisti
i nacionalisti, a da pri tom ne obole od sizofrenije…?!“
Nema komentara:
Objavi komentar