Milan Kundera
„ Misao o vječnom
vraćanju je tajanstvena i Nietzsche je prilično zbunio većinu
filozofa; pretpostaviti da će se jednom ponoviti sve ono što smo već doživjeli,
i još da će se to ponavljanje ponavljati u beskraj! Što treba da
nam kaže taj smušeni mit ?
Mit o čovjekovom vraćanju govori, per negationem, da je život koji jednom
zauvijek nestaje, koji se više ne vraća, sličan sjeni, da je bez težine, da je
unaprijed mrtav i da njegov užas, uzvišenost ili ljepota - ako je
bio strašan, lijep ili uzvišen – ne znače pod milim bogom
ništa.
O njemu ne treba
više voditi računa kao ni o ratu između dviju afričkih država u četvrnaest stoljeću, koji nije ništa promijenio na licu ovog svijeta, i ako je u njemu, u
neopisivim mukama, izgubilo živote tri stotine hiljada
crnaca.
Hoće li se nešto promijeniti u tom ratu dviju afričkih država u
četvrnaestom stoljeću ako se on bezbroj puta ponovi u vječnom
vraćanju?
Promijenit će se; pretvoriti će se u blok koji straši i traje
a njegova glupost posta će nepopravljiva.
Kad bi se francuska revolucija vječno ponavljala, francuska
historiografija ne bi bila tako ponosna na Robespierra. Kako,
međutim, govori o nečemu što se više neće vratiti, krvave godine se
pretvaraju u puke riječi, teorije, diskusije i postaju lakše od pera, ne
izazivaju strah. Beskrajna je razlika između Robespierra koji se
pojavljuje samo jednom u povijesti i Robespierra koji se vječno
vraća da skida francuzima glave .
Možemo, prema tome reći da misao o vječnom vraćanju predstavlja izvjesnu
perspektivu u kojoj stvari postaju drukčije nego što su dosad za nas bile –
pojavljuju se lišene olakšavajuće okolnosti svoje prolaznosti. Ta olakšavajuća
okolnost nam najme onemogučava da donesemo bilo kakav sud. Kako
možemo suditi nečemu što je prolazno ? Rumena svjetlost zalaska oblijeva sve
čarolijom nostalgije , pa i giljotinu.
Primijetio sam nedavno kod samog sebe upravo nevjerojatan osjećaj
- listao sam neku knjigu o Hitleru i neke fotografije su me
dirnule . Podsjetile su me, najme, na doba mog djetinjstva. Doba koje se nikad
neće vratiti ?
To
pomirenje s Hitlerom odaje duboku moralnu izopačenost povezanu sa svijetom koji
se zasniva prvenstveno na nepostojanju ponavljanja, jer je u tom svijetu sve
unaprijed prošteno, pa prema tome i cinički
dopušteno.“ Milan Kundera |
Nema komentara:
Objavi komentar