Mnogo je
rečeno na temu jedne opće dekadencije
koju sobom donosi kapitalističko društvo
krajem devetnaestog stoljeća.
Kič
masovne proizvodnje nasred rastuće bijede koju karakterizira jedan od najvećih društvenih
rasjeda svih vremena, između načina ekonomske proizvodnje i njene društvene
razmjene.
Ta se
rastuća kontradikcija naglo prelijeva u sve društvene kapilare dvadesetog
stoljeća, pod čijim se pritiskom rasprsava u dva Svjetska osvajaćka rata:
tektonske ekonomske krize, apsolutitičke režime nacional fašizma Mussolinia i
Hitlera; Lenjina i Staljinove kontra revolucionarne devijacije Marx –Engelsovog
znanstvenog socijalizma. Te na čijim se reformatorskim teorijama raspljinjuje
današnja Liberalna demokracija opće uzurpacije gotovo na svim kulturoloških
stečevinama zdravog razuma - inauguriran ratom za neovisnost Amerike i francuskom
građanskom revolucijom, koje obilježavaju
Novu povijesnu eru
Jednu od radikalnijih kategorija svrstavanja
kiča svakako je izrazio sam Picasso: „Nakon Altamire sve je kič !“
Da je
Picasso živ moglo bi ga se upitati: „Dali tu spada njegov portret Staljina i
Guernica. Staro grčki Fidije, rimski pjesnik Vergilije i Ciceron. Sheakespeare,
Cervantes. Michelangelo ili Papa, koji zanovijeta ispod skela Sistine, i
uzrujava u stavaralačkom radu do mjere
da ga Michellangelo (po nekim pričama) gađa svojom pohabanom cipelom
O kiču dosta
piše Milan Kundera: razvrstavanjem njegova izvora u brojne oblike i dimenzije:
…“kategoričke suglasnosti s postojanjem. Ali
što je osnova postojanja ? Bog ? Čovjek?
Borba? Ljubav? Muškarac ?Žena ?
Na to razni ljudi gledaju različito i zato
postoje i razne vrste kiča – katolički, protestanski, židovski, komunistički,
fašistički, demokratski, feministički, europski, američki, nacionalni,
internacionalni.
Od vremena
francuske revolucije jedna polovina Europe naziva sebe ljevicom, dok je druga
polovica dobila naziv desnica. Gotovo je nemoguće definirati jedne ili druge
prema nekim teoretskim principima koje zagovaraju. U tome nema ničega čudnog-
politički pokreti ne počivaju na racionalnim stanovištima, nego na predstavama,
slikama , riječima, arhetipovima,, koji zajedno čine ovaj ili onaj politički
kič.
Predstava velikog marša kojim se zanosi Francuz, je politički kič koji povezuje ljude
ljevice svih godina i usmjerenja. Veliki marš, to je onaj divni put naprijed,
put prema bratstvu, jednakosti , pravdi, sreći, i još dalje preko svih zapreka,
jer zapreka mora biti ako marš treba da bude veliki marš.
Diktatura
proletarijata, ili demokracija ? Odbacivanje potrošačkog društva, ili
povećanje proizvodnje ,Giljotina ili ukidanje smrtne kazne ? To uopće nije
važno. Ono što čovjeka ljevice čini čovjekom ljevice nije ova ili ona teorija,
već njegova sposobnost da svaku teoriju učini sastavnim djelom kiča zvanog
Veliki marš naprijed.“
Nema komentara:
Objavi komentar