EDUKATOR, ASTRONOM, LOVAC NA ASTEROIDE - KORADO KORLEVIĆ: Htio sam biti kovač, ali je prepoznat moj talent i poslali su me u gimnaziju
Način na koji mi radimo s učenicima se jako razlikuje od škole. Mi ne radimo obrazovanje. Mi radimo odgoj na poseban način kroz projekte i kroz njihovu horizontalnu edukaciju. Ne pričam ovdje o skupom načinu rada. Ovako kao mi mogle bi raditi i sve naše škole, ali bi morale promijeniti ciljeve, metode i reducirati broj nastavnika
Nedavno je organizacija Grant Shoemaker dodijelila pet stipendija izuzetno uspješnim astronomima amaterima diljem svijeta za pronalazak i praćenje asteroida koji mogu postati potencijalna prijetnja Zemlji. Među izabranima je i naš poznati edukator, astronom i lovac na asteroide Korado Korlević iz zvjezdarnice Višnjan. Zvjezdarnica je dobila 10.825 dolara za unapređenje zrcala teleskopa zvjezdarnice i za kupnju druge opreme kojom će biti moguće promatrati i pratiti mnogo tamnije objekte u svemiru.
Zvjezdarnica je usredotočena na praćenje novootkrivenih objekata koji prolaze u blizini Zemlje (NEO). U posljednje dvije godine zabilježila je više od 1.400 NEO-a. U ožujku ove godine zvjezdarnica Višnjan postala je vodeća na svijetu po praćenju asteroida, bolja i od NASA-e. Hrvatski je tim od početka 2019. odradio čak 43 posto posla u praćenju tijela koja prolaze blizu Zemlje i predstavljaju moguću prijetnju za nju. Pitamo Korlevića što za njega znači ova stipendija.
Veća lopata
- Zaklada nam je dala novac da kupimo dodatnu opremu. Kao kad nekome tko dobro radi poklone veću lopatu. Je li to nagrada? Priznanje je to da si dobar, ali moraš još više raditi. Kao nekad udarnici. Ono što smo dobili pomoći će nam da budemo još bolji, a to ujedno znači još više rada. Ali svakako je priznanje jer smo među pet u svijetu koji smo dobili nešto tako, a to znači da vrijediš. Efikasnost dosadašnjeg posla očekujemo da možemo poboljšati za oko 20 posto.
- Što očekujete od predstojeće godine?
- Godina koja dolazi je godina tranzicije. Glavni posao koji ćemo raditi je smisliti novi razvojni ciklus, da budemo bolji. U svijetu je utrka u poslu i svi su sve bolji. Ne možeš stajati u mjestu, jer onda ideš nazad. U Hrvatskoj je desetljećima bio trend nepodnošenja sustava koji nije državni. Tako da smo bili neka vrsta unutarnjeg neprijatelja i takav je odnos bio prema nevladinim organizacijama. Recimo da se to polako mijenja. Otvaraju nam se neke mogućnosti u poslu koje ranije nisu bile moguće unutar Hrvatske. Zatim se otvaraju mogućnosti međunarodne suradnje. Hrvatska je sve više integrirana, ako ništa drugo sve je više dužna pa je slijedom toga povezana. Nije dužničko ropstvo, ali idemo u tom pravcu. Otvaraju se mogućnosti koje nismo imali, a cijene se oni koji više rade. Događa se da posao u astronomiji napreduje. Astronomija je samo jedan od naših poslova. Talijani bi rekli fregatura, jer nitko od nas nije plaćen za taj posao, a treba ga napraviti, jer je to za nas pitanje tradicije i prestiža.
Edukacija
- Glavni posao nam je edukacija. Ona je šest sedmina cijelog našeg djelovanja. Raste tom brzinom da ne znamo kako držati korak. Ove godine smo imali 606 učenika u rezidentnim programima, više od 12.000 posjetitelja i broj raste eksponencijalno. Sljedeće godine očekuje se gotovo 900 učenika. Ne možemo ih primiti bez reorganizacije, bez dodatnih mentora. A njih ne možeš dovesti, jer nema smještaja u Višnjanu i okolici. Nama nedostaje jeftin smještaj za osobe koje tek počinju raditi. Silom prilika morat ćemo graditi stambene jedinice jer nemamo gdje smjestiti ljude. Imamo problem i gdje smjestiti nove laboratorije koji nam trebaju za nastavak rasta programa.
- Do sada ste bili vrlo uspješni u edukaciji, a slijede još zanimljiviji programi.
- Kad pogledamo rezultate naših učenika u svijetu, godina je bila uspješna. Vidi se trud i "investicija" u djecu od prije 20 godina. To su danas znanstvenici koji se spominju na svjetskoj razini. Neki je dan objavljeno 10 najvažnijih otkrića u astronomiji u 2019. godini. Autorica jednog od njih je naša Ana Bonaca iz Višnjana koja je sada na Harvardu. Njezino je otkriće da se tamna tvar vjerojatno nalazi u grumenima ogromne mase.
- Moramo ići u projektiranje. Ova godina će biti priprema za gradnju kampusa. Pripremamo dokumentaciju za posao s Izraelom i Europskom svemirskom agencijom. Izraelske kolege jedini razumiju što radimo. Izrael je broj jedan što se tiče edukacije djece i ideje da niti jedan talent ne smije propasti. Moto njihovog ministarstva je "Mi smo premala država da jedan talent propadne." Gotovo svako dijete je talent za nešto, ali to treba pronaći, primjerice za vrtlarstvo, voćarstvo, svemirske tehnologije…
Najvažniji je učitelj
- Kako je prepoznat vaš talent?
- Treba biti radoznao, to je najvažnija stvar koju treba potaknuti kod djece. Tada čitaš sve po redu i onda te nerviraju neka mjesta gdje ima najviše upitnika pa tražiš dalje. Astronomija je bila mjesto s najviše upitnika.
- Jeste li imali poticajne učitelje?
- Naravno, bez učitelja se ne može. Amerikanci, Japanci i Englezi su radili istraživanja koji je najvažniji faktor u školstvu. Došli su do spoznaje da to nisu sportske dvorane, laboratoriji, već učitelji. Dobar učitelj može raditi i u šatoru.
- Što ste čitali kada ste bili u tinejdžerskoj dobi?
- To je bio neki drugačiji svijet. Knjige su bile strašno rijetke. Bilo je nešto stripova i jedini način da dođeš do puno knjiga je bilo postati knjižničar. I onda sam imao pristup knjižnici i ne samo učeničkoj nego i učiteljskoj knjižnici. Tada sam našao konačno knjige koje su poticale razmišljanja na drugi način, kao što su "Porijeklo vrsta" od Charlesa Darwina. Koncept evolucije opisuje na način da ga prikazuje kao univerzalni princip. Sljedeća se nadovezala knjiga o evoluciji zvijezda koja samo nastavlja cijelu priču - "Tamo gdje se zvijezde rađaju" Vladisa Vujnovića koja je nadopunila tu priču gdje se vidi da je evolucije uz znanstvenu metodu najvažniji znanstveni proces.
- Odakle danas crpite tako širok spektar znanja.
- Ja sam pročitao učeničku i učiteljsku knjižnicu (smijeh) i samo sam nastavio dalje. Ne možemo si dozvoliti neznanje. Mi u Višnjanu radimo s učenicima kojima treba pomoći složiti projekte. Pitanje je etike i sigurnosti, jer moramo znati što se radi. Što rade geolozi, biolozi. Osim toga nema boljeg posla od "zabadanja nosa" u nepoznato i zabranjeno. Moj najveći šok je bio kada sam otkrio knjige na internetu i shvatio da nikad neću moći pročitati sve knjige (smijeh).
- Što ste zadnje zanimljivo pročitali?
- Zadnje sam čitao biografiju Georgea Lucasa. Unatoč svim problemima uspio je u životu, a bio je dijete koje nije trebalo uspjeti. Postao je najnagrađivaniji i najbogatiji redatelji i vlasnik kompanije, dobitnik Oscara. Cijelo vrijeme pokušavam shvatiti i naučiti kako pomoći djeci koja imaju dar, a koja imaju i problem. Kako ih izvući da uspiju iskoristiti svoj talent.
- To zahtjeva drugačiji pristup i način razmišljanja.
- Nije tako jednostavno. Moraš imati društvo koje te podržava u tome da si čudak. Ako društvo zahtijeva da svi budu jednaki onda si ti kao radoznali pojedinac gotov.
- Imate li podršku društva u vašem radu na edukaciji?
- Obitelj i prijatelji su podrška. Društvo se mijenja. Počinješ tako da u početku nemaš podršku. Na početku ti kažu da gubiš vrijeme, pa su protiv tebe. Na kraju te kopiraju. Sve te faze moraš proći. Ono što je meni bitno je to što postoji podrška roditelja i potreba te djece. Ono drugo je potpuno nebitno. Puno ljudi razmišlja na sličan način, pomažu direktno i indirektno. Imamo 89 mentora, volontera iz cijelog svijeta.
Nema komentara:
Objavi komentar