nedjelja, 5. studenoga 2017.

PAMETNI GRADOVI U GABULI KLASNOG SUSTAVA

OTKRIVAMO: TRIDESET HRVATA POKREĆE REVOLUCIJU Žele nas kupiti saudijski moguli i Airbnb, ali ostajemo: U RH stvaramo pametni grad za milijun ljudi!

    AUTOR: 
    • Matija Boltižar
  •  OBJAVLJENO: 
  • 29.10.2017. u 13:37
Neja Markičević / Hanza Media

Gore, s lijeva na desno: Gabrijela Lovrić, Marin Božinović, Matina Tenžera, Željko Veić, Bernarda Bušić; Dolje, s lijeva na desno: Marijo Blažević, Ana Šelek, Gordan Graberec, Dragana Lipovac, Matej Grozdanović


Zamislimo Zagreb za 10 godina. Svi semafori u gradu umreženi su u jedan zajednički sustav kojim upravlja umjetna inteligencija imena EMMA, a vozači slobodna parkirna mjesta traže pomoću aplikacije. Svaki stan ima svoj vlastiti vrt unutar samog stana, a posebni adapteri reguliraju potrošnju električne energije uređajima koji su u mirovanju. Idemo dalje. Trgovine koriste pametne košarice, gdje se proizvod naplati čim ga kupac stavi u košaru, tako da su gužve na blagajnama postale prošlost. Ugostitelji koriste platformu koja im savjetuje koliko konobara trebaju u smjeni te koliko robe trebaju naručiti za određeni dan, kako bi optimizirali svoje poslovanje. Iznajmljivači apartmana ne moraju više predati gostima ključeve, nego gosti vrata otključaju pomoću svojeg pametnog mobitela. Čak i turisti doživljavaju Zagreb na drugačiji način. Preko Facebook Messengera komuniciraju s velikanima hrvatske prošlosti koji ih vode kroz ulice grada. Ispred kulturnih znamenitosti nalaze se stupovi koji kroz virtualnu stvarnost predočuju kako su građevine izgledale prije 100 godina, a sve informacije o okolnim događanjima ne traže više preko vodiča nego preko besplatnog servisa.
Iako ovakav grad sada zvuči kao znanstvena fantastika, on bi jednoga dana mogao postati dio naše realnosti. Naime, ovo su sve inovativna rješenja koja razvijaju timovi predakceleracijskog programa Startup Factory Zagreb, koji je pokrenula Razvojna agencija Grada Zagreba. Ti timovi pokazuju važnost smart rješenja za gradove, zbog čega su Hanza Media i Zagreb Forum odlučili dodijeliti prvu smart city nagradu za najinovativnije hrvatsko smart city rješenje. Hanza Media, u partnerstvu s Razvojnom agencijom Zagreb, organizatorom konferencije Zagreb Forum, dodjeljuje smart city nagradu na Zagreb Forumu 20. studenoga. Partner nagrade je Hrvatski Telekom.
Ovi timovi rade na razvoju projekata iz područja prometa, energetske učinkovitosti, turizma te pametnog življenja. Neki su već razvili prototipe, drugi još uvijek razrađuju ideju, a treći već prodaju svoje proizvode. Iako su u različitim fazama razvoja, svi imaju isti cilj - svojim rješenjima olakšati život građanima.
Napustio FER i osvaja svijet
Jedan od inovatora koji ima već razvijeni proizvod jest Sven Kapuđija. Ima 24 godine, napustio je Fakultet elektronike i računarstva nakon druge godine i pokrenuo The Basetrip, digitalnu platformu na kojoj korisnici mogu pronaći bilo kakve informacije potrebne za putovanje. Tipa, treba li za ulazak u državu putovnica ili se može ući osobnom iskaznicom, koristi li se tamo drugačija vrsta struje pa treba ponijeti pretvarač ili kolike su cijene života, što se tiče namirnica u trgovinama ili večere u restoranima. Sve potrebne informacije nalaze se na jednom mjestu i besplatne su. Kako ostvaruje prihode?
- Informacije prodajem drugim tvrtkama, najviše aviokompanijama i turističkim agencijama, koje onda sve te podatke uključe u svoj paket putovanja - kaže Kapuđija. Potencijal njegova projekta prepoznala je i jedna velika aviotvrtka iz Saudijske Arabije koja želi investirati u njegov projekt, jer čak 40 posto korisnika stranice čine stanovnici Bliskog istoka, a njegovu stranicu želi kupiti i tvrtka Airbnb.
U programu Startup Factory Zagreb razvija se još jedan servis za turiste. Riječ je o Divanu, koji nudi pregled društvenih događanja u Zagrebu. Osim web servisa, tim je razvio i aplikaciju, a pokrivaju sve od klubova, izložbi, restorana, pa čak i jednodnevnih izleta.
- Počeli smo uvoditi i tematske rubrike, recimo kao što je sada za Noć vještica ili za Valentinovo. Ujedno, javili su nam se organizatori nekih festivala koji su tražili da uvede posebne rubrike u kojima će biti naveden cijeli program festivala - kaže Maroje Sabljić.
U skupinu završenih spada i Modulos, stolovi koje korisnik slaže kao Lego kocke. Nedavno su završili kampanju na Kickstarteru, gdje su prodali oko 7500 komada po cijelom svijetu, a Matej Gvozdanović u razvoj je uključio svoje dizajnerske vještine i očevo stolarsko znanje.
- Za sada odbijamo bilo kakve investitore. Želimo prvo dovesti naš proizvod do određene razine, gdje će se ustaliti određeni mehanizmi proizvodnje. Materijali koje koristimo su skupi, ali želimo da naši stolovi budu kvalitetni i da nas tako brendiraju - veli Matej Grozdanović.
 
Kako su došli do ideja
Sva ova rješenja počela su na isti način - idejom. Primjerice, Filip Koprčina je na ideju o Advenu došao tijekom jedne nesane noći u 3 ujutro.
- U stanu je bio potpuni mrak i ništa nije bilo uključeno. Unatoč tome, brojilo struje i dalje je radilo pa sam se zapitao koliko energije potroše kućanski aparati kad su u stanju pripravnosti - prisjeća se Koprčina. Nedugo nakon toga nastao je Advene - aplikacija i uređaj pomoću kojih korisnik može zaustaviti gubitak energije kućanskih aparata.
Neven Palčec, osnivač My Renta, na ideju o razvoju svoga rješenja došao je, kako on kaže, iz lijenosti.
- Iznajmljujem apartmane u Zagrebu, i to mi nikada nije bio primarni posao, nego više kao dodatni izvor zarade. Zbog tog sam se posla morao sastajati s gostima, predati im ključ, odgovarati na pozive u vezi cijene ili duljine rezervacije. To mi je oduzimalo po tri do četiri sata dnevno pa sam napravio sustav koji će to raditi umjesto mene. Sada na to potrošim tek tri do četiri minute u danu - ističe Palčec.
Korist za poduzetnike
Nisu sva rješenja prilagođena direktno za građane, već za tvrtke i obrte, kako bi se poboljšalo njihovo poslovanje. Web platforma Hubbig pomaže tvrtkama koje se bave uvozom i izvozom robe da u svakom trenutku znaju gdje im se nalazi paleta proizvoda, ali i da preko njihove platforme riješe svu potrebnu dokumentaciju. Tu je onda i tim Pickup Solutions, koji je osmislio pametnu košaru pomoću koje bi kupci u trgovinama uvelike skratili vrijeme kupnje.
- Pametna potrošačka košarica prepoznaje proizvode koje korisnik ubacuje tijekom kupnje, a blagajnica jednostavno očita sadržaj cijele košarice odjednom te je na kraju potrebno samo platiti ukupan iznos - rekao je Luka Vida.
Kako Pickup Solutions pomaže trgovinama, tako pametni bar Trakbar pomaže ugostiteljima. Korištenjem poslovne inteligencije i predviđanjima, pomognutima strojnim učenjem, pomažu u organiziranju poslovanja ugostitelja. Recimo, obavijeste ugostitelja da se u blizini održava koncert te da zato pripremi više robe, a i nude mu odmah vremensku prognozu tako da ugostitelj zna treba li otvoriti terasu ili ne.

Nema komentara:

Objavi komentar