„Naučili smo
drukčije misliti. Postali smo u svemu skromniji. Porijeklo čovjeka više ne
izvodimo iz „duha“, iz „božanstva“, ponovno smo ga smjestili među životinje.
Smatramo ga naj jačom životinjom, jer je naj lukaviji: odatle njegova duhovnost.
S druge strane, branimo se od ispraznosti, koja bi i ovdje ponovno htjela biti
glasna : kao da je čovjek bio velika skrivena namjera životinjskog razvitka. On
nipošto nije kruna stvaranja, svako je biće, uz njega, na istom stupnju
savršenstva… I tvrdeći to, tvrdimo još previše: čovjek je srazmjerno naj neuspjelija
životinja, najbolesnija, koja je najopasnije odlutala od svojih instikata –
premda je, uza sve to, i najzanimljivija!
-Što se tiće
životinja , Descartes se prvi osudio iznijeti misao, sa smjelošću vrijednom poštovanja,
da životinju smatra mehanizmom: naša se cijela fiziologija trudi da dokaže tu
tvrdnju. Mi, logično, i ne stavljamo čovjeka u pozadinu, kako je to činio
Descartes: ono što se danas općenito shvaća o čovjeku, ne ide dalje od
mehaničkog pojmanja čovjeka . Nekoć su čovjeku u miraz višega reda dali „slobodnu volju“, danas smo mu i volju
oduzeli, u smislu da se to ne smije shvaćati kao sposobnost. Stara riječ „volja“
služi samo za označavanje rezultante, vrstu individualne reakcije, koja nužno
slijedi niz dijelom proturječnih, dijelom skladnih poticaja : - volja više ne „djeluje“,
više ne motivira….Prije se u čovjekovoj svijesti, u „duhu“, vidio dokaz njegova višeg porijekla, njegova božanskoga
porijekla ; kako bi postigao savršenstvo, savjetovali su mu da poput kornjače
uvuče sebe u osjetila , da prekine druženje sa zemaljskim, da odbaci smrtni
omotač tako da od njega ostane glavnina, „čist duh“. I tome smo promijenili
mišljenje: osvješćivanje, „duh „ smatramo upravo simtomom relativne
nesavršenosti organizma, iskušavanjem, napipavanjem, promašajem, mukom za
koju je potrošeno nepotrebno mnogo živčane snage
- porićemo da se bilo što može učiniti savršenim sve dok se to čini još
svijesno. „Čisti duh“ čista je glupost: odbijemo li živčani sustav i osjetila, „smrtni
omotač“, tada smo se preračunali – ništa drugo“.
***************
„ Friedrich
Nietzsche (1844.-1900.) je u svom
kratkom životu od svega dvadesetak stvaralačkih godina ostavio umjetnički opus
takva intenziteta i čudesne unutarnje snage da čemo, ako posjedujemo i mlo
sluha i sensibiliteta za neke dubine te njegove simfonije, ostati
impresionirani i potreseni i onda kad čitavo naše biće govori protiv teza koje
je zastupao… U svakoj novoj knjizi on zapravo sam sebi prića svoj život, svoja
iskustva, svoju samotnost, prokletstva i sumnje. To je doista uvijek samoprikazivanje
umjetnika.“
Danko Grlić
Nema komentara:
Objavi komentar