KARIZMATIČNI RUSKI AKTIVISTI U POREČU
Da ne slijedi još cijeli niz internacionalnih umjetničkih zvijezda,
moglo bi se reći da u četvrtom tjednu trajanja projekt Umjetnik na odmoru by
Valamar, Instituta za istraživanje avangarde i porečkog Valamara, doživljava
svoj ovoljetni vrhunac.
Od 24. srpnja kao gosti projekta u Poreču borave i stvaraju
karizmatični ruski aktivisti sibirska umjetnička grupa Blue Noses i
kontroverzni umjetnik i kustos Oleg Kulik.
Blue Noses i Kulik svoju su internacionalnu slavu i prestiž stekli
nenadmašnom ironijom i radikalnom kritikom društvenih lomova i dinamike koja je
obilježavala tranziciju ruskog društva nakon pada komunističkog bloka i
dezintegracije Sovjetskog saveza u države otvorene bespoštednom pustošenju
liberalnog kapitala.
Preduvjerenja koje je sebeljubivi demokratski i tolerantni Zapad na
čelu s intelektualnom elitom međunarodne umjetničke scene gajio o radikalnom
umjetničkom stvaralaštvu, a napose onom iza željezne zavjese, Kulik i Blue
Noses su svojom beskompromisnim umjetnošću demistificirali i razotkrili kao
pomodnost koja prekriva čvrsto ukorijenjen komplot buržujskih predrasuda i
lažnog slobodoumlja.
Blue Noses su 1999. godine osnovali Alexander Shaburov I Vyacheslav Mizin bazirani u Novosibirsku,
jednom od središta Sibira čiju je socijalističku industriju i ekonomiju
tranzicija doslovno pomela uništavajući pojedinačne egzistencije i cijele
gradove. Već ime grupe koje u anglosaksonskom slengu označava puritance,
odnosno, osobe koja smatraju da imaju autoritet određivati kako će se drugi
ljudi ponašati u svojoj privatnosti, upućuje na smjer u kojem se razvija
njihova društvena kritika. U svoje bizarne, razigrane i provokativne performanse
i multimedijalne radove zasnovane na egzistencijalnim i kulturološkim temama
izvorni dvojac često uključuje kolege, prijatelje, rodbinu i obitelj
demistificirajući time i samoproglašeni elitizam umjetničke profesije i
pozicije.
Oleg Kulik rođen je 1961.
godine u Kijevu, a karijeru kustosa i potom umjetnika otpočeo je u drugoj
polovici osamdesetih u Moskvi gdje se školovao.
Svjetsku pozornost i slavu stekao je nizom performansa u kojima je
preuzimao ulogu psa sublimirajući tim činom očekivanja, tretman i iskustva
istočnoeuropskog umjetnika na Zapadu i kod kuće. Vezan lancem za pseću kučicu,
hapšen zbog fizičkih napada i ujeda posjetitelja koji se nisu pridržavali
istaknutih upozorenja ili zbog zaprečivanja ulaska na izložbe, Kulik je
sredinom devedesetih postao ikona problematičnog procesa spajanja suvremene
umjetnosti europskog istoka i zapada. Zacijelo jedan od najinteligentnijih
suvremenih umjetnika, Kulik je svoj veličanstveni performans Bijeli čovjek, crni pas u sklopu izložbe
suvremene ukrajinske umjetnosti izveo 1999. u zagrebačkom HDLU prouzročivši
erupciju licemjernih izljeva mržnje u rasponu od samoprozvanih zaštitnika
ćudoređa do zaštitnika životinja.
Organizatori senzacionalni boravak umjetnika iz Rusije planiraju
okruniti izložbom koja će njihove radove na temu tranzicije povezati sa isto
tako subverzivnim, do sada nepredstavljenim kolažima tihog provokatora i jednog
od osnivača Gorgone Josipa Vanište, izvedenim tijekom devedesetih godina u
vremenima čije su tranzicijske prevare uvelike definirale sadašnjost Republike
Hrvatske.
Od 1. srpnja projekt Umjetnika na odmoru by Valmar ugostio je umjetnike
Željka Kipkea, Dan Perjovschog i Rudolfa Sikoru te likovne kritičare i
teoretičare Ješu Denegrija i Henry Meyric Hughesa.
Nema komentara:
Objavi komentar