četvrtak, 8. kolovoza 2019.

NEVJEROVATNO S KAVOM SE SPRETNOŠĆU, SVIJESNO ILI NE, ZAOBILAZI UZROČNIK SVIH DRŠTVENIH ZALA




PIŠE VANESA BEGIĆ

Za sve je kriva kriza



Za otvaranje pojedinih studijskih programa valja slijediti trendove, treba vidjeti koji kadar nedostaje i kakve su aktualne i konkretne potrebe tržišta, a ne stvarati hiperprodukciju određenog kadra i potom ga samo preusmjeriti put Zavoda za zapošljavanje.
Zašto u Puli postoji studij japanskog? Odgovor je vrlo jednostavan: potrebe tržišta u svijetu sve su više usmjerene prema japanskom i kineskom tržištu.
No, govoreći konkretno o pulskom Sveučilištu, mnoge su se stvari kroz godine promijenile.
Nekad je preteča današnjeg Sveučilišta bila Pedagoška akademija, a glavni studiji su bili predškolski odgoj i razredna nastava - na hrvatskom i na talijanskom jeziku, za koje je vladao veliki interes. To su bile godine velikog baby booma, otvarale su se nove škole, odjednom se gotovo pa utrostručio broj vrtića i trebalo je popuniti sva ta radna mjesta. No, budući da je svake godine s tih studija izlazilo dvadesetak, tridesetak novih odgajatelja-učitelja, uskoro je došlo do hiperprodukcije tog kadra i vrlo se teško dolazilo do radnog mjesta.
A dvadesetak godina kasnije broj djece u školama se smanjivao. Rat, kriza i recesija učinile su svoje. Kroz godine je bilo sve manje rođenih, a time i manje potrebe za kadrom u školama i vrtićima. I onda se smanjio interes za taj studij. Sve je uzročno-posljedično povezano.
Ista se stvar dogodila s ekonomijom, gašenjem brojnih tvrtki, smanjenjem broja djelatnika na minimum, primjerice u poštama i bankama, smanjen je i interes za tom vrstom studija, a povećao se interes za studije povezane s turizmom i informatikom. Tržište rada diktira pravila.
Koji bi motivi nagnali jednu mladu osobu da danas upiše studij brodogradnje, bilo gdje? Velika ljubav prema toj struci i iznimno veliki optimizam, vjera u bolju budućnost, a možda i molitva nekom čudu gledajući zvijezde padalice.
A mali broj potencijalnih kandidata je posve druga priča, jer jednostavno je kroz godine bilo manje rođene djece. Kao što je nekad bilo manje djece u školama, tako ih sada ima, odnosno nema i na sveučilištima. A mjere za poticanje nataliteta su sve samo ne poticajne - rad na određeno i putem kratkotrajnih ugovora ne omogućava nikakvu sigurnost mladim majkama da će ih nakon porođajnog dočekati posao. Za sve je kriva kriza. Više krize znači i više nesigurnost, nervoze, manje ljubavi, brakova, djece, potencijalnih osnovaca, srednjoškolaca, studenata, profesora, studijskih smjerova.

Nema komentara:

Objavi komentar