subota, 13. srpnja 2013.
Iz Marx- Engelsovih Ranih Radova
Uredjeno po Predrag Vranicki
(Iz knjiga iz kojih se u danasnjoj Hrvatskoj najcesce pronalaze u njenim
javnim KONTEJNERIMA.!)
Ovdje se donose u vezi donjeg posta DOBAR KRALJ, te kako bi se,
mozda protreslo nase, tako reci, preostalo covjecanstvo,sve od njegove glave do
peta..
Na ladji za D., marta 1843.
Sada putujem po Holandiji. Koliko vidim iz ovdasnjih francuskih novina,
Njemacka je duboko zapala u blato i sve ce vise zapadati. Ja vas uvjeravam ,
ako covjek i ne osjeca nacionalni ponos, ipak osjeca nacionalni stid cak
u Holandiji. Najneznatniji Holandjanin jos je gradjanim spram
najveceg Nijemca.. A sudovi stranaca o Pruskoj vladi! O tom sistemu i
njegovoj jednostavnoj prirodi vlada zapanjujuca suglasnost, i nitko se
vise o njemu ne vara. Nova skola je dakle ipak necemu koristila. Pao je
raskosan ogrtac liberalizma i najodrvatniji despotizam stoji u svojoj
potpunoj golotinji pred ocima cijelog svijeta.
To je takodjer otkrivenje , i ako obrnuto. To je istina koja
nas barem poucava da upoznamo ispraznost nasega patriotizma, neprirodnost
naseg drzavnog uredjenja i da sakjrijemo svoje lice od stida. Vi me
gledate smijeseci se i pitate, sto je s tim postignuto ? Iz stida se ne
stvara revolucija. A ja odgovaram: stid je vec revolucija. On je stvarno
pobjeda francuske revolucije nad njemackim patriotizmom koji ju je pobijedio
1813. Stid je neka vrsta gnjeva koji je okrenut u sebe.. I kad bi
se zaista cijela nacija stidjela, onda bi ona bila lav koji se povlaci
prije skoka.. Priznajem, u Njemackoj ne postoji cak ni stid; naprotiv ovi
bijednici su jos patrioti. A koji bi im sistem istjerao patriotizam ako ne ovaj
smjesni sistem novog viteza? Komedija koju despotizam izvodi s nama , opasna je
isto tako i za njega,, kao sto je tragedija bila Stuartima i Bourbonim. I
cak ako dugo vremena ne bismo ovu komediju smatrali onim sto ona jest, ona bi
ipak vec bila revolucija. Drzava je suvise ozbiljna stvar da bi se iz nje mogla
praviti lakrdija. Mozda bi brod pun ludjaka mogao dosta dugo ploviti po volji
vjetra; no on bi plovio u susret svojoj sudbini upravo zato, jer ludjaci to
nebi vjerovali.
Ova sudbina koja je pred nama jest revolucija.
Koln,maja 1843
Vase je pismo, dragi moj prijatelju, dobra elegija, pogrebna pjesma
koja para dusu, ali politicko ono ni posto nije. Ni jedan narod ne ocajava , i
ako se dugo vremena nada samo iz gluposti, on ce sebi ipak jednom nakon mnogo
godina sve svoje pobozne zelje ostvariti u momentu nenadane mudrosti.
Ipak, Vi ste me potakli, Vasa tema jos nije iscrpljena, zelim da
dodam finale, i kad sve bude zavrseno, tada mi pruzite ruku da opet
pocnemo od pocetka. Neka mrtvi oplakuju i sahranjuju svoje mrtve.
Nasuprot tome, zavidno je biti prvi medju onima koji ulaze zivi u nov zivot; to
treba da bude nasa sudbina.
Istina je, stari svijet pripada filistru. Ali mi ne smijemo postupati
s njim kao s baukom, od koga se uplaseno okrecemo. Naprotiv, mi moramo na njega
tocno paziti. Isplati se studirati ovoga gospodara svijeta.
On je gospodar svijeta , naravno, samo u toliko , ukoliko ga
ispunjava svojim drustvom kao crvi lesinu. Drustvo ovih gospodara ne treba zato
da bude nista drugo do stanoviti broj robova , a vlasnici robova ne moraju biti
slobodni. Ako se zbog svog posjeda zemlje i ljudima nazivaju gospodarima u
eminentnom smislu , zar su oni zato manje filistri nego njihovi ljudi?
Ljudi, to bi bila duhovna bica, slobodni ljudi-republikanci..
Malogradjani nece da budu ni jedno ni drugo. Sto im preostaje da budu i da
zele.
Ono sto oni zele, zivjeti i razmnozavati se ( a dalje nitko ne
dospjeva, kaze Goethe ), to hoce i zivotinja, a njemacki politicar mogao bi
najvise jos dodati da covjek, medjutim, zna da to zeli, a Njemac je
toliko razborit da nista vise ne zeli.
U grudima ovih ljudi trebalo bi tek ponovo probuditi covjekovo
osjecanje vlastite vrijednosti,slobodu. Samo ovo osjecanje koje je s
Grcima nestalo iz svijeti, a s krscanstvom se izgubilo u nebeskom plavetnilu,
moze iz drustva opet stvoriti zajednicu ljudi za ostvarenje njihovih najvisih
ciljeva , tj. demokratske drzave.*
Suprotno tome, ljudi koji se ne osjecaju ljudima privrzeni su
svojim gospodarima kao soj robova ili konja. Nasljedni gospodari su svrha
cijelog ovog drustva. Ovaj svijet pripada njima. Oni ga prihvacaju onakav kakav
on jest i kakvim se osjeca. Oni smatraju sami sebe onakvima kakvi se
zaticu i postavljaju se tamo gdje su izrasle njihove noge, na siji ovih
politickih zivotinja koje ne znaju za drugo odredjenje, nego da im budu
„pokorni, privrzeni i usluzni.“
Filistarski svijet je politicki svijet zivotinja , i ako moramo
priznati njegovu egzistenciju, onda nam ne preostaje nista drugo nego da status
quo-u jednostavno dademo pravo. Proizvela su ga i usavrsila barbarska
stoljeca i sad stoji ovdje kao konzekventan sistem ciji je princip
onecovjecen svijet. Nasa Njemacka , najsavrseniji filistarski svijet,
morala je dakle prirodno daleko zaostati za francuskom revolucijom koja je
ponovo uspostavila covjeka; a njemacki Aristotelj koji bi svoju
„Politiku“ pisao iz nasih prilika, napisao bi na njenom pocetku: „Covjek je
drustvena, ali sasvim nepoliticka zivotinja, a drzavu nebi mogao
praviljnije objasniti, nego sto je to vec ucinio gospodin Zopfl, pisac
„Konstitucionalnog drzavnog prava u Njemackoj..“ Ona je, po njemu,
„udruzenje porodica“, koje nastavljamo mi, nasljedno i stvarno pripadaju
najvecoj porodici koja se nazivlje dinastijom. U koliko se porodice pokazu
plodnijima , utoliko su ljudi sretniji, drzava veca, dinastija mocnija, zbog
cega se onda i u normalno despotskoj Pruskoj na sedmog djecaka daje
premija od pedeset talira. Njemci su toliko razboriti realisti da
sve njihove zelje i najuzvisenije misli ne prelazi goli zivot . A ovu
stvarnost, nista vise, akceptiraju oni koji njome vladaju. I ovi ljudi su
realisti, oni su vrlo daleko od svakog misljenja i od svake ljudske
velicine, oni su obicni oficiri i plemici, ali oni se ne varaju, oni imaju
pravo, oni, takvi kakvi su, dovoljni su da iskoristavaju ovo zivotinjsko
carstvo i da njime vladaju, jer vladanje i iskoristavanje jest jedan pojam,
ovdje kao i svagdje. A kad primaju znake pokornosti i kad pogledaju iznad
gmizucih glava ovih bica bez mozga, sto im je blize od Napoleonove misli na
Berezini? Govori se o njemu da je, pokazujuci svome pratiocu na komesanje
onih koji se utapljaju, uzviknuo: Voyez ces crapauds ! ( Pogledajte ove
zabe!) Ovo je govorkanje vjerojatno laz, ali zato nije nista manje istinito.
Jedina misao despotizma jest preziranje ljudi, onecovjeceni covjek, i ova
misao ima prednost pred mnogim drugim utoliko, sto je istovremeno i cinjenica.
Despot uvijek vidi ljude lisene dostojanstva . Oni se utapljaju pred njegovim
ocima i za njega, u blatu obicna zivotinja, iz koje uvijek iznova
proizlaze slicno zabama . Ako se takvo glediste namece i ljudima koji su bili
sposobni i za velike ciljeve , kao sto je bio Napoleon prije svog dinastickog
ludila , kako bi savim obican kralj mogao u takvoj realnosti biti realist?
Princip je monarhije uopce prezirani, onecovjeceni covjek, a Montesquier
nema uopce pravo kad odaje pocast tom principu. On pomaze sebi
razlikovanje monarhije , despotizma i tiranije. No to su imena jednog pojma , u
krajnjem slucaju razlicitost obicaja kod istog principa. Gdje je
monarhijski princip u vecini, tamo su ljudi u manjini, gdje se taj princip ne
osporava, tamo uopce nema ljudi. Zasto sada nebi covjek, kao pruski kralj ,
koji nema razloga da se smatra problematicnim , zasto ne bi slijedio svome hiru
? I sto slijedi iz toga sto on to cini? Protirjecne namjere ?
Dobro, tada iz toga nema nista. Nemocne tendencije? One su jos uvijek jedina politicka
stvarnost, Blamaze i zbunjenost? Postoji samo jedna blamaza i samo jedna
zbunjenost : silazenje s prijestolja. Sve dotle dok hir ostaje na svome mjestu,
on ima pravo. Tamo on moze da bude toliko nestalan, toliko bezglav, toliko
prezriv, koliko god hoce; on je jos uvijek dovoljno dobar da upravlja jednim
narodom koji nikada nije poznavao drugog zakona osim samovolje svojih
kraljeva.. Ne kazem da ce bezglavi sistem i gubitak postovanja unutar i
izvan drzave ostati bez posljedica, ne preuzimam na sebe osiguranje broda
ludjaka ; ali tvrdim da ce pruski kralj tako dugo biti covjek svog
vremena , dok izopaceni svijet bude i stvarni svijet..
Vi znate da se mnogo bavim tim covjekom. Vec tadav, kad je njegov organ bio
samo „Berliner politischer Wochenblatt“, uvidio sam njegovu vrijednost i
njegovo odredjenje . On je opravdao moje naslucivanje vec kod polaganja
zakletve u Konigsbergu, da bi, sada pitanje moglo postati cisto licno..
Svoje srce i svoju dusu proglasio je osnovnim drzavnim zakonom pruskog podrucja
, svoje drzave ; i stvarno, kralj je u pruskoj sistem. On je jedina politicka
licnost. Njegova osoba odredjuje sistem ovako ili onako. Sto on cini i sto mu
se omogucava da cini, sto misli i sto mu se stavi u usta to je ono u
Pruskoj misli ili cini drzava . Dakle, stvarno je zasluga sto je sadasnji
kralj to objavio tako neuvijeno..
Neko je vrijeme grijesio samo u tome, sto se smatralo vaznim kakve je
zelje ili misli iznio kralj.. To nista nije moglo promjeniti u samoj stvari,
jer filistar je materijal monarhije , a monarh je uvijek samo kralj filistara;
on ne moze ni sebe ni svoje ljude uciniti slobodnim , stvarnim ljudima, ako oba
dijela ostaju ono sto jesu..
Pruski kralj je pokusao da izmjeni sistem pomocu teorije koju zaista
nije imao njegov otac. Sudbina tog pokusaja poznata je . On je potpuno
propao. Sasvim prirodno. Ako se jednom dospije do politickog svijeta zivotinja
, onda nema daljnjeg nazadovanja nego do njega i nema drugog napredovanja
do napustanja njegove baze i prijelaza u ljudski svijet demokracije.
Stari kralj nije htio nista ekstravagatna , on je bio filistar i nije
svojatao pravo na duh. On je znao da odrazava slugu i posjedovanje te
drzave treba samo prozaicnu , mirnu igzistenciju.. Mladi kralj bio je
zivahniji i imao je mnogo vise misljenje o svemoci monarha koji je
ogranicen samo svojim srcem i razumom. Gadila mu se stara okostala drzava
slugu i robova. On ju je htio ozivjeti i savim prozeti svojim zeljama ,
osjecajima i mislima ; a on je to mogao zahtjevati , on u svojoj drzavi ,
samo ako je htio postici. Odatle njegovi liberalni govori i izljevi srca.
Njegovim bi podanicima trebalo vladati puno, zivo kraljevo srce, a ne mrtvi
zakon. Sva srca i duhove htio je pokrenuti iz svoga srca i za davno
zamisljene planove. Pokret je usljedio; ali ostala srca nisu kucala kao
njegovo, i podredjeni nisu mogli otvoriti usta a da ne govore o ukidanju stare
vlasi. Bestidni idealisti koji covjeka zele uciniti covjekom , domogli su
se rijeci i dok je kralj fantazirao na staro njemacki nacin , oni su
mislili da smiju filozofirati na novocovjecni nacin. To je u Pruskoj svakako bilo
necuveno. Jedan se trenutak cinilo da je stari poredak stari postavljen
na glavu , stovise, stvari su pocele da se pretvaraju u ljude, bilo je pak
ljudi s imenom , i ako nazivanje po imena nije dozvoljeno na skupstinama ;
medjutim, sluge starog despotizma ucinili su uskoro kraj toj njemackoj
idealnosti. Nije bilo tesko dovesti u opipljiv sukob zelje kralja
koji je sanjario o velikoj jproslosti punoj popova, vitezova i kmetova i
namjere idealista koji zele samo posljedice francuske revolucije, dakle,
na kraju uvijek republiku i poredak slobodnog covjecanstva umjesto poretka
mrtvih stvari. Kad je taj sukob postao dovoljno ostar i neugodan a zestoki
kralj dovoljno uzbudjen, tada su k njemu pristupili sluge koji su prije tako
lako rukovodili tokom stvari i objasnili mu : da kralj ne cini dobro sto svoje
podanike navodi na beskorisne govore i da oni ne bi mogli vladati
pokoljenjem ljudi koji govore, i gospodar svih straznjih Rusa postao je nemiran
zbog kretanja u glavama prednjih Rusa, i zahtjevao je uspostavljanje starog
mirnog stanja . I uslijedilo je novo izdanje starog progonstva svih
covjekovih zelja i misli o covjekovim pravima i duznostima , tj.povratak
staroj okostaloj drzavi slugu, u kojoj rob sluzi suteci, a posjednik zemlje i
ljudi vlada sto je moguce vise sutljivo,samo pomocu dobro odgojene i poslusne
posluge. Ni jedan ne moze reci ono sto zeli, niti prvi mogu reci da zele
postati ljudi, niti drugi moze reci da u svojoj zemlji ljude ne treba .
Sutnja je stoga jedini put. Muta pecora , prona et ventri oboedienta . (
Njene pognute ovce koje se pokoravaju trbuhu )
To je neuspjeli pokusaj da se ukine filistarska drzava na njenoj
vlastitoj osnovi ; on je zavrsio tako da je u cijelom svijetu
ocigledno pokazao nuznost brutalnost i nemogucnost humanizma u despotizmu.
Brutalan odnos moze se odrzati samo pomocu brutalnosti.. I ovdje sam sada
gotov s nasim zajednickim zadatkom da analioziram filistra i njegovu
drzavu.. Vi necete reci da o suvremenosti imam suvise visoko misljenje,
pa ipak kad nad njom ne ocajavam , onda je to samo njen vlastiti ocajan polozaj
koji me ispunjava nadom.. Ja uopce ne govorim o nesposobnosti gospodara i o
nemarnosti slugu i podanika koji sve prepustaju volji bozjoj, a ipak je
vec oboje bilo dovoljno da dovede do katastrofe. Upozoravam vas samo na
to, da su se neprijatelji filistratva, jednom rjeciju, svi ljudi koji
misle i pate, sporazumjeli , a zato su im prije nedostajala sredstva , i
da sam pasivni sistem razmnozavanja starih podanika svakim danom dostavlja
regrute za sluzbu novom covjecanstvu. A sistem zarade i trgovina ,
posjeda i pljackanja covjeka vodi jos mnogo brze nego umnozavanje stanovnistva,
do sloma unutar sadasnjeg drustva sto ga stari sistem ne moze izljeciti, jer
ovaj uopce ne lijeci i ne stvara nego samo egzistira i uziva . Ali egzistencija
napacenog covjecanstva koje misli, i egzistencija misljenog covjecanstva koje
je ugnjeceno , mora nuzno postati bljutava i neprobavljiva pasivnom
zivotinjskom svijetu filistara koje tupo uziva,
Sa svoje strane
mi moramo stari svijet potpuno iznijeti na vidjelo i pozitivno izgraditi
novi. Utoliko dogodjaji misleceg covjecanstva vremenski duze dopusta da se ono
osvjesti, a dogodjaji napacenog covjecanstva da ono skupi snage , utoliko
ce savrsenije biti proizvod koji sadasnjost nosi u svom krilu.“
*********************************************************************************************************************************************************************************************************************************
Ovaj Blog
Čitajući i rečitajući Dva Marksova pisma Rugeu, iz 1843. godine čovjek se ponekad s pravom pita: imamo li upće pravo da posumljamo i u vlastitu evolutivnu dijalektiku !?
*********************************************************************************************************************************************************************************************************************************
Ovaj Blog
Čitajući i rečitajući Dva Marksova pisma Rugeu, iz 1843. godine čovjek se ponekad s pravom pita: imamo li upće pravo da posumljamo i u vlastitu evolutivnu dijalektiku !?
Nema komentara:
Objavi komentar