Dalje, od Wheen-ovog obraćanja Benjaminu Franklinu i Emanuel
Kantu na temu Prosvjetiteljstva , ovdje on ide i
do Micheal Foucoulta:
„ Mnogo toga u našem iskustvu pokazuje nam da naš povijesni
dogođaj Prosvjetiteljstva nije načinio odraslim i zrelim bičima,i da još nismo
dosegli taj stupanj razvoja“ 'Foucoult,
inače žestoki protivnik
prosvjetiteljskog univerzalima, morao je ipak priznati njegovu „važnost
i djelotvornost.“ Premda ga, ustvrdio
je, „nebi ni u kojem slučaju trebalo smatrati
teorijom, doktrinom pa ni trajnim širečim skupom spoznaja, nego stajalištem,
etosom, filozofskim životom u kojem je kritika toga što jesmo ujedno i
povijesna analiza ograničenja koja nam se nameču i eksperiment s mogučnostima
njihova nadilaženja“
Baš tako: prosvjetiteljstvo nije bilo ideologija koliko stajalište
– pretpostavka spoznatljivosti određenih istina o ljudskom rodu, društvu i
prirodi pomoću edukcije i opažanja , te vjera da će otkriće tih istina
preobraziti kvalitetu ljudskog života . temelje Prosvjetiteljstva položili su
filozofi empiristi i prirodoznanci
17.stoljeća – poglavito Francis Bacon
(1561.- 1626.), John Locke (1632.-
1704.) i Isaac Nwwton (1642.- 1727.) i za to im se odao puno priznanje: Thomas
Jefferson smatrao ih je „nedvojbeno najzaslužnijim vellikanima koji su ikad
živjeli „, a d'Alanbert i Diderot
posvetili su tom trojstvu engleskih svetaca zaštitnika svoju Encyclopedie, taj
veličanstveni spomenik francuskog prosvjetiteljstva ( Nešto se suzdržanije
veličalo Spinozu, nizozemskog filozofa iz 17. stoljeća, kojemu se tek danas
počinje odavati zasluženo i dužno priznanje. U nedavnoj studiji Jonathana Izraela, Spinozu su proglasili utemeljiteljem
radikalnog prosvjetiteljstva. – glavnim osporiteljem temeljnih zasada službene religije, prihvaćenih ideja ,
tradicije, morala, i onog što se dotad posvuda – i u apsolutističkim i u
neapsolutističkim državama - smatralo
božanski ustrojenim političkim autoritetom“.)
D'Alambert je
napisao: „Nakon što se polože temelji revolucije, ona se mahom ostvari u idućem
naraštaju“. U 18 .stoljeću nije bilo
znanstvenih dostignuća usporedivim s Newton-ovim i Galeovim, ali su philosophes
toga stoljeća stajali na ramenima divova
- i stoga mogli vidjeti dalje. „Odjelivanjem teologije i priroznanstva ,
odnosno dovitljivim dokazivanjem da priroznanstvo zapravo podkrepljuje
teologiju, znanstvenici 17. stoljeća zabarušili su i od sebe i od drugih revolucionarne
implikacije svojeg djela“ napisao je povjesničar Peter Gay.“
Nema komentara:
Objavi komentar