ponedjeljak, 29. siječnja 2018.

FRIEDRICH NIETZSCHE 52

  
"Kršćanstvo je u suprotnosti i sa cijelom duhovnom uspjelošću  - njemu može trebati samo bolestan um kao kršćanski um, ono je na strani svega idiotskog, proklinje  „duh“, proklinje superbiju zdravog duha. Budući da bolest pripada prirodi kršćanstva, mora i tipično kršćansko stanje , „vjera“, biti oblik bolesti, sve prave, poštene, znanstvene putove do spoznaje Crkva mora odbiti kao zabranjene putove. Već i sumnja grijeh,... Potpuni nedostatak psihološke čistoće u svećenika – čime se izdaje pogledom  - posljedica je decadencea – histeričke ženske , a s druge strane djeca sklona rahitisu, pokazuju kako su instinktivna  himbenost, sklona laganju kako bi se lagalo, nesposobnost ravnih pogleda i koraka , redovito izraz decadencea. „Vjera „ je ne htjeti znati što je istina. Pijetist, svećenik obaju spolova, neiskren je zato što je bolestan: njegov instinkt zahtjeva da istina ni u kojoj točki ne dođe na svoje. Što čini bolesnim, dobro je; što dolazi iz punine, obilja, moći, zlo je“: tako osjeća vjernik. Potćinjenost radi laži – po tome mogu pogoditi  svakoga predodređenog teologa. Drugi je znak teologa njegova nesposobnost  razumjevanja filologije.. filologija ovdje treba značiti, u vrlo općenitom smislu, umijeće dobra čitanja, razumijevanja – znati pročitati činjenice, a da ih se raznim interpretacijama  ne krivotvori ,  a da se u želji za razumijevanjem ne izgubi oprez, strpljenje, istančanost. Filologija kao ephexis (suzdržanost) u interpretaciji radilo se o knjigama, novinskim vijestima, sudbinama ili vremenskim činjenicama – a da ne spominjem „spas duše“… Način na koji teolog , bez obzira jeli u Belinu ili u Rimu, tumači „riječ Pisma“ il nekakav doživljaj, pobjedu domovinske vojske, na primjer pod višim svjetlom Davidovim psalama, uvijek je tako drzak  da se filologu diže kosa . Što da uopće počne kad pijetisti i druge krave iz Švapske uljepšavaju svoju bijednu svakidašnjicu i zadimljene sobićke svojega života  „prstom Božijim“ pretvarajući ih u čudo „Milosti“, Providnosti“,  „ iskustva spasenja“ !

Najskromnija potrošnja duha , da ne kažem pristojnosti , morala bi uvjeriti te interpretatore u posvemašnju djetinjastnost i nedostojnost zloporabe vještine Božijih prstiju. I s malom dozom pobožnosti u tijelu Bog, koji nas pravodobno izliječi od hunjavice ili nam zapovijedi da uđemo u kočiju baš kad se spusti jaka kiša, trebao bi nam biti tako apsurdan  da bi ga se moralo ukinuti kad bi i postojao. Bog kao sluga, kao pastor, kao prodavač kalendara – zapravo, jednom riječju najgluplja moguća vrsta … „Božja providnost“, kako danas još vjeruje  otprilike svaki treći čovjek u „učenoj Njemačkoj“. Bio bi prigovor Bogu , i jači se prigovor ne bi mogao ni zamisliti  I svakako prigovor Nijemcima !   

Nema komentara:

Objavi komentar