subota, 6. siječnja 2018.

ŽIDOV, NIETZSCHE, ISUS I ENGELS


„Na takvu  lažnom tlu, na kojem je svaka prirodna vrijednost, svaka realnost imala protiv sebe najdublje instinkte vladajuće klase, izraslo je kršćanstvo, oblik smrtnoga, još ne nadmašenoga neprijateljstva prema stvarnosti. 'Sveti narod', koji je za sve zadržao samo svećeničke vrijednosti, samo svećeničke riječi i sa zastrašujućom dosljednošću odvojio od sebe sve još postojeće sile na svijetu kao nešto 'ne sveto', kao 'grijeh', taj je narod za svoj instinkt izveo posljednju formulu, koja je bila logična do samo nijekanja: nije kao je, kao kršćanstvo, i   posljednji oblik realnosti, 'sveti narod', 'izabrani nad', samu židovsku realnost. Taj je slučaj prvorazredan: mali buntovnički pokret, kršten imenom Isusa Nazaretskoga, ponovno je židovski instinkt – drugim riječima, svećenički instinkt, koji svećenika više ne podnosi kao realnost, izmišljotinu još apstraktnijeg oblika postojanja, još realniju viziju svijeta nego li je oblikuje organizacija Crkve. Kršćanstvo negira Crkvu..
  Ne vidim protiv čega je bio taj ustanak, čijim se pokretačem ispravno ili neispravno smatra kao Isus, ako to nije bio ustanak protiv židovske Crkve upravo u onom smislu u kojem danas uzimamo tu riječ. Bio je to ustanak protiv 'dobrih i 'pravednih', protiv 'svetaca Izraela', protiv hijerarhije u društvu – ne protiv njegove pokvarenosti, nego protiv kaste, privilegije, poretka, formule; bila je to nevjera u 'više ljude', neizrećeno protiv svega svećeničkoga i teološkoga. No hijerarhija koja je time , pa makar tek na trenutak, dovedena u pitanje, bila je sojenica u kojoj je židovski narod, nasred 'vode' , još uglavnom opstao, mučno stečena posljednja mogućnost, ostatak njegove političke posebne egzistencije: napad na nju bio je njadublji instinkt naroda, na naj žilaviju volju naroda za životom koja je ikada postojala na zemlji. Taj sveti anarhist, koji je poznavao prosti narod, odbačene i 'griešnike', čandalu u židovstvu, na pobunu pritiv vladajućeg  poretka - jezikom, ako je vjerovati Evanđeljima, koji bi i danas odveo u Sibir, bio je politički prestupnik, ako su političkiprestupnici uopće bili mogući u apsurdno ne političkoj zajednici. To ga je dovelo na križ: dokaz toga je natpis na križu. Umro je zbog svoje krivnje – koliko god se to često tvrdilo, nema nikakvog razloga da je umro zbog krivnje drugih.

    Tu se pojavljuje Engels :

„Kršćanstvo je predstavljalo najveću revoluciju u povijesti protiv privatnog vlasništva. Čak ni Pariska komuna mu nije bila dosljednija“

Nema komentara:

Objavi komentar