subota, 14. srpnja 2018.

ETO, SADA , OVDJE, - "NASRED ZOLINOG SMRADA", - I NIETZSCHE-ove ARISTOKRATASKE ZNANOSTI



„Da bih ostao vjeran svom karakteru, potvrđujućem karakteru koji samo indirektno, samo silom ima posla  s protivrečnošću i kritikom, ustanovljavam odmah tri zadatka zbog kojih su potrebni  odgojitelji. Treba se naučiti gledati, treba se naučiti misliti, treba se naučiti govoriti i pisati. Cilj sva tri zadatka  je aristokratska kultura. – Naučiti se gledati – navići oko na mir, strpljenje, navići ga na približavanje sebi, odložiti sud, naučiti se izbjeći i obuhvatiti pojedinačni slučaj sa svih strana.  To je prvo pripremno školovanje za duhovni razvoj: ne reagirati odmah na nadražavanje, nego steći inhibirajuće, zaustavljajuće instinkte. Naučiti se gledati onako kako ja to shvaćam, gotovo što se ono nefilozofskim jezikom zove jakom voljom:  u tome je upravo bitno ne 'htjeti'  moči odložiti odluku. Sva duhovna nerazvijenost, sva prostota razvija se na  nesposobnosti da se odupre nadražaju: -  čovjek mora da reagira, onsljedi svaki impuls.  U mnogim slučajevima , takva neophodnost je gotovo bolečlivost, propast,  simtom iscrpljenosti, - gotovo sve što ne filozofska sirovost  naziva imenom 'poroka'čini samo nefiziološka  nesposobnost da se reagira.. _ primjena poduke gledanja :  kao učenik, čovjek obično postaje spor, nepovjerljiv, oponent.. Strano, novo svake vrsta  čovjek će dozvoliti  da mu priđe s  prijateljskim  spokojstvom - i povlači od njega svoju ruku. Otvaranje svih svojih vrata ,pokorno ležanje na trbuhu, pred svakim malim faktom , spremnom da se u svako vrijeme uđe , da se provali u druge i drugo, jednom rječiju, čuvena suvremena' objektivnost' je loš ukus, i nearistokratska par excellence.  Naučiti se misliti: u našim školama nemaju više o tome nikakvog pojma. Čak i na univerzitetima , među pravim naučnicima filozofije , logika kao teorija, kao praktika, kao zanat, počinje da izumire. Čitajte njemačke knjige : ni najudaljeneg spomena  o tome da je mišljenje neophodna tehnika , nastavni plan, volja za mjistorstvom, - da mišljenje iziskuje učenje,kao što ga traži igranje, kao nešto slično igranju…. Tko od njemaca zna  još iz iskustva za onu finu jezu,koju lake noge u duhovnoj oblasti prostruje u sve mišiće! – Nadmena glupost duhovnih grimasa , nespretna ruka pri hvatanju – to je do takvog stepena njemačko  da u inostranstvu to miješaju uopće sa njemačkim bičem. Nijemac nema prste za  nuances… To što su Nijemci samo izdržali svoje filozofe , prije svega, onog  nakaznog idejnom bogalja  koji je uopće postojao, velikog Kanta , ne pruža ni najmanje pojma o njemačkoj prefinjenosti. _Najme, ne može se isključiti iz aristokratskog odgoja igranje u svakom obliku, znati igrati nogama , pojmovima,  riječima: trebas li još da kažem da se mora znate i s perom .- da se mora naučiti pisati? – Ali na ovom mjestu bih za njemačke čitatelje postao prava zagonetka…“

Nema komentara:

Objavi komentar