Dva članka,
dva teksta, ili ako se osuđujemo reći, dva gorostasna sižea naše klasne
povjesnice, od njenog iskonskog začeća
do današnje g raspada po svim njenim šavovima, konačno bivaju amalgamirani u jedno svoje jedinstvo Talesovog usklika :
„SVE JE JEDNO !“; gdje se samo u toku jednog tjedna pojavljuju Nietzsche-ov tekst iz
„ANTIKRISTA“ i Pavičević iz Jutarnjeg lista: „BARUN GLEMBAY
NA KATARINI“
***
I
UZALUD SAV
TRUD ANTIČKOG A SVIJETA
Nemam riječi da izrazim tako nešto grozno. - A s
obzirom da je njihov rad bio predrad, da su bili s granitnom viješću tek
postavljeni temelji za tisučljetni rad, sav je smisao antičkog svijeta uzaludan...
Čemu Grci ? Čemu Rimljani ? -Sve pretpostavke, sve znanstvene metode postavke
za učenu kulturu već su postojale, već je postojala velika , neusporediva
umjetnost dobrog čitanja - ta pretpostavka za tradiciju kulure , za
jedinstvo znanosti; prirodnoznanstvo u savezu s matematikom i mehanikom , bilo
je na najboljem putu - smisao za činjenice, posljednji i najvrijednijih od svih
, imao je svoje škole, svoju više stoljetnu tradiciju. Jeli to jasno? Sve je
bitno otkriveno kako bi se moglo latiti posla:- metode, mora se reči deset
puta, jesu ono bitno, a i najteže, a i ono čemu se najdulje opiru običaji i
lijenost. Ono što smo danas osvojili s neizrecivim samosvladavanjem - jer
još nekako imamo u tijelu sve te loše, kršćanske, instinkte -slobodan
pogled na realnost, opreznu ruku, strpljenje i strogost u najmanjim stvarima ,
potpuno poštenje spoznaje - već je postojalo! već prije više od dvije tisuće
godina! I, usto, dobar, instančan osječaj za takt i ukus ! Ne kao dresura
mozga! Ne kao "Njemačko" obrazovanje sa sirovim ponašanjem! Nego kao
tijelo, , Kao instinkt - jednom riječju kao realnost... Sve uzalud! Preko noči
još samo sjećanje! Grci ! Rimljani! Plemenitost instinkta , ukusa, metodično
istraživanje, geniji organizacije i uprave,vjera, volja za ljudsku budućnost,
veliko Da za sve vidljivo kao Imperum Romanum, vidljivo za sva osjetila ,
veliki stil koji nije samo umjetnost, nego realnost, istina, život... Zavladala
je skrivena želja I kojega ne razori prirodna katastrofa ! I kojega ne
pregaziše Germani i drugi divljaci! Nego ga razoriše lukavi, tajni, nevidljivi,
slabokrvni vampiri!... Zavladala je skrivena želja za osvetom, sitna zavist !
Sve bijedno, patničko,poharano zlim osjećajma, sav svijet geta za dušu odjednom
se našao na vrhu!- Treba samo pročitati bilo kojeg kršćanskog agitaora , na
primjer svetog Augustina , kako bismo shvatili, nanjušili kakvo se to prljavo
društvo našlo na vrhu. Čovjek bi se itekako prevario kad bi pretpostavio da je
u tih vođa kršćanskogpokreta nedostajalo nakakva razuma – o pametni su, pametni
do svetosti, ta gospoda crkveni oci ! Nedostaje im nešto posve drugo. Priroda ih je zapustila,
zaboravila ih je obdariti skromnim mirazom poštenih, pristojnih,, čistih instinkata…
Među nama, oni nisu muškarci… Kad Islam prezire kršćanstvo, ima tisuču puta
pravo : u Islamu su muškarci uvjet…/ (?)
Opaska ovog bloga /
II
BARUN GLEMBAY NA KATARINI
BARUN GLEMBAY NA KATARINI
"NE RAZUMIJEM TAJ VAŠ VJEČNI NAGON DA SE IDE UNATRAG"
Paolo Magelli
****************************************************************
Ovaj blog
Kada donji tekst bude uvršten u curiculum srednjih i viših
fakultetskih sustava, tek će se tada,možda,
stvoriti uslovi ljudskog opstanka nakon njegovog milenijskog
robovanja ispiranja
mozga, kojim ga klasni sustav sistematski prerađuje u običan
predmet za uporabu i tržišni artikl po cijeni ponude i potražnje -poput
vreće krumpira..
****************************************************************
"Organizattor i financijer gostovanja baleta HNK u Puli
je Danko Končar. Hrvtaski kapitalizam, ukratko, dobio je i svoj
perfektni 'black mirror', crno ogledalo. Mnogo su puta u
posljednjih osamdeset godina izvođena 'Gospoda Glembajvi', ali ovo je
vjerojatno prvi put da tu izvedbu plača i organizira - sam Glembaj, glavom i
bradom.
U jednoj od epizoda kultne TV serije 'Black Mirror', tvorac serije
Charlie Brooker zamislio je distopijski svijet budučnosti u kojem građani
provode dane danomice vozeći sobni bicikl. Stanovnici distopijskog
društva sate i sate vrte padale, a potom, ovisno o učinku dobivaju bodove
'merits' (zasluuge). Te 'zasluge' troše, pak, tako što iz vlastitih naručuju
'merits'.Te 'zasluge troše,pak, tako štoiz vlastiih izbi naručujusate i sate
autovizualne zabave.
Junak epizod 'Petnaest milijuna merita',mali je,
običan čovjekkoji, koji kao i drugi vrti pedale i zarađuje 'merites'. Svu
zaradu koju je priskrbio predano bicikirajući ulaže u vlastiti opsesivni
san Broockerov junak ulaže da bude primljen u televizijsk talent šou.
Televizjska ga produkcija pri tom ga oguli i iznevjeri,prevari i ostavi u
kafkijanskom čekanju. U trenutku kada treba opeta izići pre TV publiku,junak epizode
već je - marksisti bi rekli - 'klasno osvješten'. Ogorčen jei ljut. Prozreo je
sustavi vlastito mjest u njemu,Bijesan je ima potrebu da ta bijes podijeli s
onima koji su zavedeni i glupi.. U tom trenutku ga producenti konačno prepuste
na scenu.Kad se napokon nađe pred kmerama iz junaka nabuja revoltirana
politička propovjed u kojoj gledatelje poziva da se osvjeste i pobune.
Dali se gledatelji osvijeste i pobune ?
Naravno, ne. Umjesto toga, junak Brookerove distopije dobije
euforični aplauz dvorane i fenomenalnu ocjenu gledatelja. Predsjednik žirija
nahvali ga kao 'glasnogovornika malih ljudi' i 'glas razboraa'. Umjesto da
potakne revoluciju, junak Brookerove distopije - dobije vlastiti tV šou. Sustav
protiv kojeg se nakanio probuditi pretvara ga u vlastiti proizvod.
Charlie Brooker sjjni je kulturalni pesimist i jedan od najdarovitijih satiričar suvremenog društva. A 'petnajst milijuna merita' možda je naj oštroumnija od Brookerovih političkih fikcija, zato što pokazuje način na koji kapitalizaminteriorizira vlastite protivnike. Jedan od razloga zbok kojih je kapitalizam teško rušiti, njegova je sposobnost da vlastite protovnike pretvori u samo još jeda artikl na polici, samo još jedno dobro skojim se može trgovati. To je put smo dobro upoznali u poslednjih 30 godina., odkad je Fukuyama proglasio ?kraj povijesti?. Che Guevara je prošao put koji ga je odveo u boliviske džungle do maica u fan shopu. I Fidel i Tito, i Sid Vicious i Curt Cobain i trabanti i fiće, i ruske šubare , i maljevičeve slike, i Ivo LOla Ribar i Bob Dylan - svi ti akteri političke kontrakulture, divni ili strašni, emancipatorski ili totalitarni - pretvorili su se u konačnici tek u keramičke ili porcalanske artikle, i figurnice na na policama suuvenirnice. To je taj molohovski mehanizam kojeg smo dio svi mi. I alternativni rokeri koji objavljuju za 'majors' etiketu. I Subversive Festival koji počinje reklamnim spotom. Peugeota, i neprofitni mediji koji uzimaju novac od vlade. I glazbeni festivali koji nose ime po tefonskim tvrtkama, i mi kolumnisti koji kritiziramo sustav u čiju smo ekonomiju ulančani. Konačno. njegov je dio i sam Brooker, koji svoju distopijsku TV fikciju proizvodi za tvrtkukoja je istovremeno tvorac Big Brothera -nizozemski Endemol. Na nki način svi smo nalik bivšem ministru Primorcu, koji je svojedobno stajao u masi prosvjednika i sam sebi skandirao 'Ostavka', ostavka'.
Povijest kapitalističke kulturne industrije
uči nas da nema kulturnog proizvoda ni antikapitalističke kulturne figure koju
kapitalizam nije pretvorio u relo zarade., ili vlastite legitimacije. Učinio je
to jednako s ivovm Lolom kao i sa Sex Pistolsima, jadnako s Tatlinom kao i sa
Štuličem, jednako sa Brechtom kao i sa Charliem Brookerom. S nijednim ,
međutim, emancipatorskom figurom kapitalizam se nije poigrao taki sirovo i
cinično kao s
što je to ovih h dana učinio s Mroslavom Krležom.
Koncem prošlog tjedna mediji su objavili da će
balet Leo Mujica nastao prema predlošku ' Gospode Glembajevih' Miroslava
Krže gostovati u Puli. To baletno neće biti tek obični gostovannje, neće biti
tek neki obični,puki izlet jedne metropolitanske prestave., Balet
zagrebačkog HNK gostovat će na otvorenom pred auditorijem od 1200ljudi. Taj
open air spektakl na mjestu koje nije odabrano slučajno. Odvijat će se na
Katarini, otočiću spojenom mostom , krpici zemlje, koja je nekad bila regrutni
centar jugoslavenske mornarice, a danas je zapuštena ruina . Ta bi se ruina
ubrzo trebala pretvoriti u ekskluzivnu nautičku marinu. A organizator
hrvatskog HNK je nitko drugi nego investitor u buduću marinu te budući feudalni
gospodar Pule Danko Končar.
Gostovanj baletnih 'Glembajevih' platitće ,
ukratko, čovjek koji je kao koncesionar pred nekoliko godina privatizirao
vojni kompleks Katarina-Monumenti koji pokriva dvije trečine pulskog zaljeva.
Koij je potom ušao kao vlasnik u pulski Uljanik, čime je postao vlasnik i
polsjednje trečine tog zaljeva . Riječ je o čovjeku koji će uskoro
postati do te mjere bezuvjetni vladaar Pule da se lokalci
zafrkavaju da bi njihov grad trebalo preimenovati u KOnčarevo.
Ujedno je riječ o čovjeku koji na svojoj platnoj listi kao člana Uprave
tvrtke Afarak drži europarlamentarca Ivana Jakovčića.. A taj
je Jakovčić , možda nije suvišno podsjetiti, osnivač i počasni predsjednik
stranke koja je u Puli na vlasti.
Hrvatski kapitalizam , ukratko, dobio je svoj
perfektni 'Black mirror'. crno ogledalo.Mnogo su puta u posljednjih 80
godina izvođena 'Gospoda Glebajevi'. aAli ovoje , vjerojatno, prvi put da
tu izdbu plača i organizira - sam Glembaj, glavom i bradom.
Tako je priča o zagrobnom životu največeg hrvatskog modernističkog klasika dobila novi bizarni obrat . Sam Krleža književnu je i društvenu karijeru počeo kao daroviti.gnjevni ikonoklast, opaki i točni kritičar hrvatskog nacionalizma , kolonijalnog mentaliteta, klasnok kića i nacifrane malograđanštine. Taj isti Krleža dočekao je da za života postane kulturni idol cijeloj jenojintelektualnoj generaciji koja je zato - za razliku od njega- pohrlila u šumu da se bori. Krleža je za života dočekao da bude pljeniv zamorni klasik , čijim su djelima gnjavili djecu u lektiri, klasik koji se uljuljao u komoditet etablirane večine, koji je imao sve manje žive veze s uzbudljivim svijetom oko sebe te koji je u posljednjih 30 godina društva u kojem je živio nije bio kadar ili nije bio pripravan napisati ni riječ iičeg suvislog ili analitičkog.
A onda je dugo nakon smrti -Krleža doživio neočekivani
'afterlife', život koji je poslije ni malo slučajno,koincidirao s tom novom
beštijom koja nam je ušla u živote - kapitalizmom.
(Opaska ovog bloga nada se da je naš vrli autor ovog teksta nanamjerno smetnuo s uma činjenicu da je sam Krleža ,pisući svoju oporuku ,izričito tražio da se njegov životni opus ni u kom slučaju ne smije otvarati prije isteka 30 godina, Avaj! Kad se na marginama nove nacijonalističke beštije oformila 'stručna skupina ' koja se latila tog nitkovluka , tj. da se tu nije zateklo ništa značajnog vrijednog da se javno objavi!)
Todorići su se uselili u Kulmerove dvore, barunice Castelli razmnožile su se po tabloidima .
Horvatinčići su počeli gliserima gaziti Fanike Canjeg , da
bismo - - kao finale opće glembejizacije hrvatske stvarnosti doživjeli i
veliki nacijaonalni bankrot, u kojem su ,( sasvim nezgodno,) u javnosti
iscurili mailovi koje su međusobno razmjenjivali Fabriczyji Balloscazansky i
Silverbenbrand. A kako se starnost krležirala tako je i Krleža
najednom neočekivano postao živ.. Najednom nije bio stari klasik s Gvozda ,
dosadni establišmentni pisac ni lektirna gnjavaža.Najednom je postao relevntan
, pisao je o scvijetu kojeg razumijemo, koji smo osjetili na koži. I tako se
Krležu najednom počelo semljati,, reciklirati i citirati -a to su činili
jednako Boris Dežulović kao i Cinkuši, jednako Ognjen Glasvonić kao i NewsBar,
jednako Hladno pivo kao i zagrebački HNK. Krleža je najednm postao kao TBF, kao
Azra, kao Prime Time, kao Krešo Bangalka . Postao je - slengovski rećeno -,kul.
A to znači da se idući korak mogao očekivati . Moglo
se očekivati da će se ono što je kul pojagniti - pa Glembajevi.
I tako je priča o Krleži , ali i priča o
glembajštini 21. stoljeća dobila svoj završni obrat. Na pulskom otočići
Katarina 29 lipnja gledat čemo završno poglavije . U njemu će 'Gospodu
Glembajeve' producirati i platiti,i sam barun , u publici će biti svi
Silverbrandti i Ballocsanzsky , a svi će zajedno te tople ljetne večeri
vjerovati da su napravili dobro djelo jer su kupljenom ulaznicom sirotoj Faniki
( pulskoj bolnici) kupili šivaču mašinu. A sutradan kad se kulise i skele
maknu, novi će feudalni vladar Pule započeti radove na svojem novom posjedu,
feudalnom burgu nad nekoč slobodnim gradom.
Toje početak nekog novog teksta
Samo Krleža nije više mlad i živ da ga napiše.
Nema komentara:
Objavi komentar