Nietzsche - Antikrist
***
II
"NE RAZUMIJEM TAJ VAŠ
VJEČNI NAGON DA SE IDE UNATRAG"
Paolo Magelli
****************************************************************
Ovaj blog
Kada donji tekst bude
uvršten u curiculum srednjih i viših fakultetskih sustava, tek će se
tada,možda,
stvoriti uslovi ljudskog
opstanka nakon njegovog milenijskog robovanja ispiranja
mozga, kojim ga klasni
sustav sistematski prerađuje u običan predmet za uporabu i tržišni artikl
po cijeni ponude i potražnje -poput vreće krumpira..
*******************************************************************************
"Organizattor i financijer
gostovanja baleta HNK u Puli je Danko Končar. Hrvtaski kapitalizam,
ukratko, dobio je i svoj perfektni 'black mirror', crno ogledalo. Mnogo
su puta u posljednjih osamdeset godina izvođena 'Gospoda
Glembajvi', ali ovo je vjerojatno prvi put da tu izvedbu plača i organizira -
sam Glembaj, glavom i bradom.
U jednoj od epizoda kultne
TV serije 'Black Mirror', tvorac serije Charlie Brooker zamislio je distopijski
svijet budučnosti u kojem građani provode dane danomice vozeći sobni
bicikl. Stanovnici distopijskog društva sate i sate vrte padale, a potom,
ovisno o učinku dobivaju bodove 'merits' (zasluuge). Te 'zasluge' troše, pak,
tako što iz vlastitih naručuju 'merits'.Te 'zasluge troše,pak, tako štoiz
vlastiih izbi naručujusate i sate autovizualne zabave.
Junak epizod
'Petnaest milijuna merita',mali je, običan čovjekkoji, koji kao i drugi vrti
pedale i zarađuje 'merites'. Svu zaradu koju je priskrbio predano
bicikirajući ulaže u vlastiti opsesivni san Broockerov junak ulaže da
bude primljen u televizijsk talent šou. Televizjska ga produkcija pri tom ga oguli
i iznevjeri,prevari i ostavi u kafkijanskom čekanju. U trenutku kada treba
opeta izići pre TV publiku,junak epizode već je - marksisti bi rekli - 'klasno
osvješten'. Ogorčen jei ljut. Prozreo je sustavi vlastito mjest u njemu,Bijesan
je ima potrebu da ta bijes podijeli s onima koji su zavedeni i glupi.. U tom
trenutku ga producenti konačno prepuste na scenu.Kad se napokon nađe pred
kmerama iz junaka nabuja revoltirana politička propovjed u kojoj
gledatelje poziva da se osvjeste i pobune.
Dali se gledatelji osvijeste i pobune ?
Naravno, ne. Umjesto
toga, junak Brookerove distopije dobije euforični aplauz dvorane i fenomenalnu
ocjenu gledatelja. Predsjednik žirija nahvali ga kao 'glasnogovornika malih
ljudi' i 'glas razboraa'. Umjesto da potakne revoluciju, junak Brookerove
distopije - dobije vlastiti tV šou. Sustav protiv kojeg se nakanio probuditi
pretvara ga u vlastiti proizvod.
Charlie Brooker sjjni je kulturalni pesimist i jedan od najdarovitijih satiričar suvremenog društva. A 'petnajst milijuna merita' možda je naj oštroumnija od Brookerovih političkih fikcija, zato što pokazuje način na koji kapitalizaminteriorizira vlastite protivnike. Jedan od razloga zbok kojih je kapitalizam teško rušiti, njegova je sposobnost da vlastite protovnike pretvori u samo još jeda artikl na polici, samo još jedno dobro skojim se može trgovati. To je put smo dobro upoznali u poslednjih 30 godina., odkad je Fukuyama proglasio ?kraj povijesti?. Che Guevara je prošao put koji ga je odveo u boliviske džungle do maica u fan shopu. I Fidel i Tito, i Sid Vicious i Curt Cobain i trabanti i fiće, i ruske šubare , i maljevičeve slike, i Ivo LOla Ribar i Bob Dylan - svi ti akteri političke kontrakulture, divni ili strašni, emancipatorski ili totalitarni - pretvorili su se u konačnici tek u keramičke ili porcalanske artikle, i figurnice na na policama suuvenirnice. To je taj molohovski mehanizam kojeg smo dio svi mi. I alternativni rokeri koji objavljuju za 'majors' etiketu. I Subversive Festival koji počinje reklamnim spotom. Peugeota, i neprofitni mediji koji uzimaju novac od vlade. I glazbeni festivali koji nose ime po tefonskim tvrtkama, i mi kolumnisti koji kritiziramo sustav u čiju smo ekonomiju ulančani. Konačno. njegov je dio i sam Brooker, koji svoju distopijsku TV fikciju proizvodi za tvrtkukoja je istovremeno tvorac Big Brothera -nizozemski Endemol. Na nki način svi smo nalik bivšem ministru Primorcu, koji je svojedobno stajao u masi prosvjednika i sam sebi skandirao 'Ostavka', ostavka'.
Povijest kapitalističke kulturne industrije uči nas da nema kulturnog proizvoda
ni antikapitalističke kulturne figure koju kapitalizam nije pretvorio u relo
zarade., ili vlastite legitimacije. Učinio je to jednako s ivovm Lolom kao i sa
Sex Pistolsima, jadnako s Tatlinom kao i sa Štuličem, jednako sa Brechtom kao i
sa Charliem Brookerom. S nijednim , međutim, emancipatorskom figurom
kapitalizam se nije poigrao taki sirovo i cinično kao s
što je to ovih h dana
učinio s Mroslavom Krležom.
Koncem prošlog tjedna mediji su objavili da će balet Leo Mujica
nastao prema predlošku ' Gospode Glembajevih' Miroslava Krže gostovati u Puli.
To baletno neće biti tek obični gostovannje, neće biti tek neki obični,puki
izlet jedne metropolitanske prestave., Balet zagrebačkog HNK gostovat će
na otvorenom pred auditorijem od 1200ljudi. Taj open air spektakl na mjestu
koje nije odabrano slučajno. Odvijat će se na Katarini, otočiću spojenom mostom
, krpici zemlje, koja je nekad bila regrutni centar jugoslavenske mornarice, a
danas je zapuštena ruina . Ta bi se ruina ubrzo trebala pretvoriti u
ekskluzivnu nautičku marinu. A organizator hrvatskog HNK je nitko drugi nego
investitor u buduću marinu te budući feudalni gospodar Pule Danko Končar.
Gostovanj baletnih 'Glembajevih' platitće , ukratko, čovjek koji je kao
koncesionar pred nekoliko godina privatizirao vojni kompleks
Katarina-Monumenti koji pokriva dvije trečine pulskog zaljeva. Koij je potom
ušao kao vlasnik u pulski Uljanik, čime je postao vlasnik i polsjednje trečine
tog zaljeva . Riječ je o čovjeku koji će uskoro postati do te mjere
bezuvjetni vladaar Pule da se lokalci zafrkavaju da bi njihov grad
trebalo preimenovati u KOnčarevo. Ujedno je riječ o čovjeku koji na
svojoj platnoj listi kao člana Uprave tvrtke Afarak drži
europarlamentarca Ivana Jakovčića.. A taj je Jakovčić , možda nije
suvišno podsjetiti, osnivač i počasni predsjednik stranke koja je u Puli na
vlasti.
Hrvatski
kapitalizam , ukratko, dobio je svoj perfektni 'Black mirror'. crno
ogledalo.Mnogo su puta u posljednjih 80 godina izvođena 'Gospoda
Glebajevi'. aAli ovoje , vjerojatno, prvi put da tu izdbu plača i
organizira - sam Glembaj, glavom i bradom.
Tako je priča o zagrobnom životu največeg hrvatskog modernističkog klasika dobila novi bizarni obrat . Sam Krleža književnu je i društvenu karijeru počeo kao daroviti.gnjevni ikonoklast, opaki i točni kritičar hrvatskog nacionalizma , kolonijalnog mentaliteta, klasnok kića i nacifrane malograđanštine. Taj isti Krleža dočekao je da za života postane kulturni idol cijeloj jenojintelektualnoj generaciji koja je zato - za razliku od njega- pohrlila u šumu da se bori. Krleža je za života dočekao da bude pljeniv zamorni klasik , čijim su djelima gnjavili djecu u lektiri, klasik koji se uljuljao u komoditet etablirane večine, koji je imao sve manje žive veze s uzbudljivim svijetom oko sebe te koji je u posljednjih 30 godina društva u kojem je živio nije bio kadar ili nije bio pripravan napisati ni riječ iičeg suvislog ili analitičkog.
A onda je dugo
nakon smrti -Krleža doživio neočekivani 'afterlife', život koji je poslije ni
malo slučajno,koincidirao s tom novom beštijom koja nam je ušla u živote -
kapitalizmom.
(Opaska ovog bloga nada se da je naš vrli autor ovog teksta nanamjerno smetnuo s uma činjenicu da je sam Krleža ,pisući svoju oporuku ,izričito tražio da se njegov životni opus ni u kom slučaju ne smije otvarati prije isteka 30 godina, Avaj! Kad se na marginama nove nacijonalističke beštije oformila 'stručna skupina ' koja se latila tog nitkovluka , tj. da se tu nije zateklo ništa značajnog vrijednog da se javno objavi!)
Todorići su se uselili u Kulmerove dvore, barunice Castelli razmnožile su se po tabloidima .
Horvatinčići su počeli
gliserima gaziti Fanike Canjeg , da bismo - - kao finale opće
glembejizacije hrvatske stvarnosti doživjeli i veliki nacijaonalni bankrot, u
kojem su ,( sasvim nezgodno,) u javnosti iscurili mailovi koje su međusobno
razmjenjivali Fabriczyji Balloscazansky i Silverbenbrand. A kako se
starnost krležirala tako je i Krleža najednom neočekivano postao živ..
Najednom nije bio stari klasik s Gvozda , dosadni establišmentni pisac ni
lektirna gnjavaža.Najednom je postao relevntan , pisao je o scvijetu kojeg
razumijemo, koji smo osjetili na koži. I tako se Krležu najednom počelo
semljati,, reciklirati i citirati -a to su činili jednako Boris Dežulović kao i
Cinkuši, jednako Ognjen Glasvonić kao i NewsBar, jednako Hladno pivo kao i
zagrebački HNK. Krleža je najednm postao kao TBF, kao Azra, kao Prime Time, kao
Krešo Bangalka . Postao je - slengovski rećeno -,kul.
A to znači
da se idući korak mogao očekivati . Moglo se očekivati da će se ono što je kul
pojagniti - pa Glembajevi.
I tako je
priča o Krleži , ali i priča o glembajštini 21. stoljeća dobila svoj
završni obrat. Na pulskom otočići Katarina 29 lipnja gledat čemo
završno poglavije . U njemu će 'Gospodu Glembajeve' producirati i
platiti,i sam barun , u publici će biti svi Silverbrandti i Ballocsanzsky , a
svi će zajedno te tople ljetne večeri vjerovati da su napravili dobro
djelo jer su kupljenom ulaznicom sirotoj Faniki ( pulskoj bolnici) kupili
šivaču mašinu. A sutradan kad se kulise i skele maknu, novi će feudalni vladar
Pule započeti radove na svojem novom posjedu, feudalnom burgu nad nekoč
slobodnim gradom.
Toje početak
nekog novog teksta
Samo Krleža nije više
mlad i živ da ga napiše.
Jurica Pavičić – Jutarnji list
Nema komentara:
Objavi komentar