DR. ANTE CILIGA (2)
PONEDJELJAK,
18. SVIBNJA 2015.
Jednom ne dorećeno nedavnom prilogu u ovom blogu o Dr. Antonu Ciligi,
navuklo me na dodatne misli o toj nevjerojatnoj dramatično povijesnoj ličnosti
20 stoljetnog Balkana, od njegovog bijega iz Mostarske gimnazije nakon
neobjašnjive uloge u tadašnjem pokretu „Crne ruke“ odgovorne za
Sarajevski atentat iz 1914.godine na Austrougarskog princa Ferdinanda,
nastavljanjem svoga đačkog života u Pazinskoj gimnaziji i sa
studijem u Brvnu.
U novoj Versajskoj tvorevini kraljevine Jugoslavije postaje član užeg politbiroa
KPJ-e i urednik Borbe.
Po osobnom iskazu iz našega Pariškog susreta. Ciliga prima Josipa
Broza u Komunističku partiju Jugoslavije. 1926.godine biva
delegiran u Sovjetsku Rusiju kao član Inforbiroa, tu predaje na
Lenjingraskom univerzitetu, gdje se susreće sa Lavom Trockim, da bi zatim
završio na pet i pola godišnjoj robiji u sibirskom Jeniseju. Sretne okolnosti
spašavaju ga kao Istranina koji je tada posjedovao državljanstvo
kraljevine Italije. Višinski mu daje izgon iz Staljinove Rusije, odakle kreće
za Pariz i gdje postaje član užeg ruskog emigracijskog kruga znamenitog
Grigorija Mjasnikova-pripadnika užem krugu egzekutora carske familije, te
Maslova, Vjere Aleksandrove , Ruth Fisher i Kerenskog Tu ga zatiče Hitlerova
okupacija Francuske; odlazi u „Nezavisnu hrvatsku državu-završavanje u
Pavelićev istrebljivački Jasenovac. Pod nejasnim okolnostima zatiče se na
slobodi, putuje po Hitlerovoj Njemačkoj do povratka u Frncusku. Nakon pada
Titove Jugoslavije, u svojoj dubokoj starosti, vraća se u svoju domovinu,
priznajući devedesetih pri umiranju:
„Nikada u svome životu nisam bio toliko osamljen kao danas u
Zagrebu.“
Pouka koja se ovdje
dade polučiti iz samostojnih uvjerenja, u ovom slučaju, na takozvanoj
marksističkoj ideologiji, još nas uvijek drži daleko od jedne konačnosti koja
nas tvori „samostojnim“ ako pri tome ukopavamo svoja „dostignuća“ u inertna,
nerazvijena ekonomska društvena ozračja, još nepostojećih uvjeta za
stjecanje jednog šireg mentalnog obzorja, na kojem se gradio Marx-Engels i De
Leon, na samom horizontu sazrelog kapitalističkog sustava,; iz čije se utrobe
tada rađa ono temeljito prosvjetiteljstvo koje uvodi suvremenog čovjeka
k povijesnoj spoznaji njene dijalektičke naravi vječnih mijena,
evolucijskog razvoja iz nižeg prema višem stupnju ljudske samosvijesti-kojom se
on tek onda razlučuje od svog pretka Poganina
www.severinomajkus.com
Nema komentara:
Objavi komentar