„ Misao o
vječnom vraćanju je tajanstvena i
Nietzsche je prilično zbunio večinu filozofa; pretpostaviti da će se jednom
ponoviti sve ono što smo već doživjeli, i još da će se to ponavljanje
ponavljati u beskraj! Što treba da nam
kaže taj smušeni mit ?
Mit o čovjekovom vraćanju govori, per
negationem, da je život koji jednom zauvijek nestaje, koji se više ne vraća,
sličan sjeni, da je bez težine, da je unaprijed mrtav i da njegov užas,
uzvišenost ili ljepota - ako je bio
strašan, lijep ili uzvišen – neznaće pod milim bogom ništa.
O njemu ne
treba više voditi računa kao ni o ratu između dviju afričkih država u
četvrnaestom stoljeću, koji nije ništa promijenio na licu ovog svijeta, i ako je
u njemu, u neopisivim mukama, izgubilo živote tri stotine hiljada crnaca.
Hoće li se nešto promijeniti u tom ratu
dviju afričkih država u četvrnaestom stoljeću ako se on bezbroj puta ponovi u
vječnom vraćanju?
Promijenit će se; pretvorit će se u blok
koji straši i traje a njegova glupost
postaće nepoparvljiva.
Kad bi se fracuska revolucija vječno
ponavljala, francuska historiografija ne bi bila tako ponosna na Robespierra.
Kako, međutim, govori o nečemu što se
više neće vratiti, krvave godine se pretvaraju u puke riječi, teorije,
diskusije i postaju lakše od pera, ne izazivaju strah. Beskrajna je razlika
između Robespierra koji se
pojavljuje samo jednom u povijesti i
Robespierra koji se vječno vraća da
skida francuzima glave .
Možemo, prema tome reći da misao o vječnom
vraćanju predstavlja izvjesnu perspektivu u kojoj stvari postaju drukčije nego
što su dosad za nas bile – pojavljuju se lišene olakšavajuće okolnosti svoje
prolaznosti. Ta olakšavajuća okolnost nam najme onemogučava da donesemo bilo kakav sud. Kako možemo
suditi nečemu što je prolazno ? Rumena svjetlost zalaska oblijeva sve čarolijom
nostalgije , pa i giljotinu.
Primijetio sam nedavno kod samog sebe upravo
nevjerojatan osječaj - listao sam neku knjigu o Hitleru i neke
fotografije su me dirnule . Potsjetile su me, najme, na doba mog djetinjstva.
Doba koje se nikad neće vratiti ?
To pomirenje s Hitlerom odaje duboku moralnu
izpačenost povezanu sa svijetom koji se zasniva prvenstveno na nepostojanju
ponavljanja, jer je u tom sijetu sve unaprijed oprošteno, pa prema tome i cinički dopušteno.“
Izvod iz „NEPODNOŠLJIVA LAKOĆA POSTOJANJA“ Milan
Kundera |
Nema komentara:
Objavi komentar