utorak, 26. svibnja 2020.

NACIONAL: MEMORANDUM O INI JE NAJMRAČNIJI MANEVAR PLENKOVIĆA

Oko Ine je danas izbila ogromna afera. Evo o čemu se radi

Foto: Epa
"U ODLUCI Ine o prekidu rada postrojenja FCC u sisačkoj rafineriji radi se o poslovnim odlukama kako bi ta naftna kompanija bila učinkovitija", rekao je premijer i predsjednik HDZ-a Andrej Plenković u siječnju 2018. godine sugerirajući kako vlada nije mogla tu previše napraviti oko rafinerije u Sisku. No tjednik Nacional danas je objavio Memorandum iz 2018. godine kojim se dopušta izvoz sirove hrvatske nafte Mađarima pa je tako od početka 2020. iz Siska u Mađarsku, umjesto u Rijeku, prebačeno 247 tisuća tona nafte.
Potpisnici Memoranduma su predsjednik Uprave Ine Sandor Fasimon i član Uprave Ine Ivan Krešić. U ime JANAF-a potpisao je predsjednik Uprave Dragan Kovačević, a svemu je svjedočio, pa tako i potpisao taj Memorandum, ministar gospodarstva Tomislav Ćorić. Potpisom tog Memoranduma stekli su se uvjeti za gašenje postrojenja u Sisku. Upravo zbog objave ovog dokumenta nastala je nevjerojatna nervoza prvo ministra Ćorića, a zatim i premijera Plenkovića koji je sve to nazvao predizbornim igrokazom. No, krenimo redom.
Tjednik Nacional objavio je jutros Memorandum koji potkopava nacionalne interese te potvrdio da je njime nastavljena agenda zbog koje je Karamarko morao napustiti politiku, a Sanader završio u zatvoru.  
Izdaja nacionalnih interesa
"Ina kao članica MOL Grupe uložit će maksimalne napore da poveća količinu transportirane sirove nafte od JANAF-ovog Terminala Omišalj prema Mađarskoj i Slovačkoj Republici, posebice za rafinerije MOL Grupe", stoji u tom Memorandumu.
Prvi je reagirao SDP odnosno lider Restart koalicije Davor Bernardić. Rekao je kako je odluka da se hrvatska nafta koja se crpi u naftnim bušotinama u zemlji direktno šalje u mađarske rafinerije, a ne u rafinerije Sisak i Rijeka, izdaja nacionalnih interesa.
"To je izdaja nacionalnih interesa. To je napuštanje radnika koji rade u rafineriji, a država još uvijek ima pola vlasništva nad Inom”, rekao je Bernardić. Nakon Bernardića, reagirao je prvo nervozni Plenković nazvavši sve predizbornim igrokazom, a onda je pred novinare izašao ministar gospodarstva Tomislav Ćorić.
Plenkovića pitali o Ini, on pričao o predizbornoj kampanji
Nisam potpisnik Memoranduma, mi smo svjedočili i u kontekstu poslovnih promišljanja... Ja sam mu svjedočio i ja sam ga supotpisao", rekao je Ćorić na tu temu dodajući kako ova vlada želi da Ina bude uspješna kompanija.
"Nije mogla biti uspješna tako da se na razini rafinerije u Rijeci radi sa 70, 80 posto kapaciteta, dok se u Sisku radi s 20,30 posto kapaciteta", objašnjavao je Ćorić. No kada su na red došla konkretna pitanja o transportu sirove nafte prema Mađarskoj i Slovačkoj te opravdanosti takve odluke kojoj je kumovao i sam ministar, dogodio se skandal kada je Ćorić umjesto odgovora pokušao ocrniti novinara koji je inzistirao na odgovorima. Pitanje je, podsjetimo, bilo vrlo jednostavno: Što je profitabilnije za Inu, je li to slanje nafte u Mađarsku i prodaja ili je profitabilnije naftu iz hrvatskih naftnih polja prerađivati u hrvatskim rafinerijama? Ćorić nije imao precizan odgovor.
Tijekom popodneva reagirale su posebnim priopćenjima i Ina i JANAF. Nisu opovrgnuli ni jedan bitan navod iz članka već kažu kako je taj Memorandum ipak bio neobvezujuć. Kao ključan dokaz priložili su sam Memorandum u kojem je vidljiv dogovor za transport sirove nafte u Mađarsku i Slovačku.
JANAF i Ina se brane da je Memorandum bio neobvezujuć
"Memorandum o razumijevanju između Ine i JANAF-a je neobvezujući dokument te je potpisan 21. kolovoza 2018. godine s ciljem stvaranja pretpostavki za donošenje poslovnih odluka koje osiguravaju veću profitabilnost i održivost rafinerijskog poslovanja Ine, a time i cijele kompanije", stoji u priopćenju Ine. Ina je krajem 2018. godine započela s programom INA R&M Novi smjer 2023., koji podrazumijeva koncentraciju prerade nafte u Rafineriji nafte Rijeka te transformaciju lokacije u Sisku u industrijski centar, navodi se u tom priopćenju.
"Cilj programa je pretvoriti gubitak od u prosjeku milijardu kuna godišnje u dobit te održati sigurnu i neprekinutu proizvodnju nafte i stabilni rad", tvrde u Ini. No o transportu sirove nafte izvan Hrvatske govori se vrlo kratko i to bez posebnih brojki.
"INA kao članica MOL Grupe ulaže maksimalne napore da poveća količine transportirane sirove nafte od JANAF-ovog terminala Omišalj prema Mađarskoj i Slovačkoj, što će imati pozitivan utjecaj na JANAF i državni proračun", stoji u priopćenju Ine.
U JANAF-u kažu u svom priopćenju kako su donosili poslovne odluke koje imaju za cilj pridonositi rastu i razvoju Društva i hrvatskog gospodarstva te stabilnosti opskrbe nafte i naftnih derivata članica Europske unije, kao i zemalja u okruženju. No odgovori na ključna pitanja su izostali.
Priopćenja bez brojki i odgovora na ključna pitanja
JANAF-u smo postavili konkretno pitanje o tome kako je potpisom na Memorandum omogućeno da se čak 247 tisuća tona domaće nafte putem JANAF-ova naftovoda transportira izravno prema MOL-ovoj rafineriji u Mađarskoj. Zanimalo nas je kada je točno počela priprema za potpis Memoranduma i jesu li predstavnici JANAF-a pozivani u vladu ili Ministarstvo, a vezano za potpis ovog dokumenta? Zanimalo nas je i kada je održan prvi sastanak na temu Memoranduma i tko je sve bio prisutan na tom sastanku?
"JANAF d.d. kao dioničko društvo koje kotira na Zagrebačkoj burzi podliježe zakonskim pravilima objave informacija, a Vaša su pitanja vezana za djelokrug rada s Ministarstvom zaštite okoliša i energetike, dok se sve druge informacije mogu dobiti iz naših financijskih izvještaja koji su objavljeni na web stranici Društva", rekli su nam iz JANAF-a dodajući da se obratimo Ministarstvu energetike.
Što je Plenković dogovorio s Orbanom? Prodaju Ine sigurno nije
Ministru Ćoriću smo se obratili jutros, no obavijestili su nas kako nam neće odgovoriti već moramo doći na konferenciju za novinare koja je počinjala za 15 minuta. Nismo stigli pa smo ostali bez odgovora. Plenković naravno šuti.
Premijera Plenkovića podsjetili smo kako je krajem 2018. godine rekao da se u "odluci Ine o prekidu rada postrojenja FCC u sisačkoj rafineriji radi o poslovnim odlukama", a da je sada jasno da je u poslovnim odlukama sudjelovala i vlada i to potpisom ovog Memoranduma čime su se stekli uvjeti za zatvaranje rafinerije. Isto tako Plenkovića smo podsjetili na sastanak 29. studenog 2017. godine s Viktorom Orbanom u Budimpešti. Iz zajedničkih izjava nakon sastanka moglo se zaključiti kako je glavna tema bila upravo Ina. Kako je pokazalo vrijeme, dogovor o prodaji Ine hrvatskoj strani nije postignut. No, o čemu jest?
"U kojem kontekstu se tada spominjala rafinerija nafte u Sisku te je li na tom sastanku dogovoren Memorandum koji je stvorio preduvjete za zatvaranje rafinerije u Sisku?" pitali smo Plenkovića. Nije nam odgovarao.
Ćorić o Sisku 2018. godine: Manje politiziranja, a više business case
Na dodatna pitanja ne žele odgovarati ni u Ini. Neslužbeno su nam rekli da se moramo zadovoljiti priopćenjem, a da je sve ostalo - predizborna kampanja. Nismo se s tim složili.     
Valja naglasiti kako su sada sporne i izjave samog ministra Ćorića, također iz 2018. godine. On je tada govorio o transformaciji poslovanja u Sisku, a vezano za rafineriju.
"Mislim da Ina definitivno prije svega treba postati "business case", a manje predmet politiziranja", istaknuo je tada Ćorić. Na pitanje novinara znači li to konačan kraj rafinerijskog biznisa u Sisku, Ćorić je odgovorio da je transformacija poslovanja u Sisku promišljena na razini menadžmenta Ine i na kraju krajeva njihovih analiza te "da drže da je to jednostavno put kojim Ina treba ići". No, tada nije govorio o Memorandumu za koji znamo danas, a koji je sam, kako kaže, supotpisao.
HDZ-ov koalicijski partner: Glupo je i nedopustivo izvoziti hrvatsku naftu
Zanimljivo je kako se danas o ovoj temi, barem do sada, nije oglašavao HDZ-ov koalicijski partner HNS. Ministar gospodarstva u vladi Zorana Milanovića Ivan Vrdoljak prije pet godina govorio je kako je "glupo i nedopustivo izvoziti hrvatsku naftu dok se gasi sisačka rafinerija".
"Iz ekonomskog, ekološkog, industrijskog, prometnog aspekta, sve je to glupo. Glupe odluke se u Ini više ne smiju donositi i mislim da su to kolege iz MOL-a već shvatili. Reterirali su i oko zatvaranja Siska, oko isplate dobiti, sad imaju novce jer nisu isplatili dobit i to trebaju lijepo uložiti u Rijeku, Sisak, raditi proizvodnju s domaćom naftom. Mi imamo alata za zaustaviti odluke koje su štetne prvenstveno za Inu, a onda i za energetsku stabilnost Republike Hrvatske", istaknuo je Vrdoljak 2015. godine

Nema komentara:

Objavi komentar