Francis Wheen-ov rezime vlastitog djela: How Mumbo-Jumbo
Conquered The World, rijetka je povijesna privilegija našim i budućim
generacijama da je uvedu u svoje kulturološke institucije kao istinsku vodilju
na svome napornom evolutivnom putu prema budućem zdravo-razumskom Čovjeku.
***
„Unakrsno oprašivanje plodonosno je
- i neizbježno - u kulturi baš kao i u kulinarstvu. 'Ne trebamo se stidjeti
zapljeskati istini s bilo koje strane došla, makar i od dalekih rasa i stranih
nam nacija', napisao je znameniti arapski filozof iz 9.stoljeća al Kindi. 'Ništa
ne priliči istražitelju istine više od
istine same'. Neki muslimani koji s opravdanim ponosom upozoravaju na utjecaj
arapskih matematičara i astronoma na preobrazbu europske znanosti-zaboravljaju
pri tom da je ta znanstvena revolucija stvorila modernu civilizaciju koju oni
navodno preziru – nisu uvijek jednako spremni priznati da je ta razmjena ideja
bila uzajamna. Pogledajmo jedan od najranijih i najslavnijih islamskih
spomenika, veliku džamiju u Jeruzalemu: graditeljski stil njezina minareta
nadahnut je kršćanskim zvonicima u Siriji, dok stil interijera potječe iz
bizantske umjetnosti. Ili-da prijeđemo s uzvišenog na banalno – zapadnjačke
vojne odore (i oružje) standard su i u najstrožim islamskim režimima..
Nepromjenljive kulture, jeli?
Europljane i Amerikance s pravom se
može optužiti da ne priznaju što duguju starim civilizacijama. Jedan od
katalizatora renesanse, na primjer, bilo je ponovno otkriće grčke filozofije, a
otkrili su je srenjevjekovni muslimaski racionalisti u potrazi za 'svijetom
razuma' kojima se zamijenilo 'svijet muftija.' Zbog tih prosvjetlenih Arapa
piše Leslie Lipson, 'Aristotelj se iznova uvukao u Europu na mala vrata. …
Glavni izvor europskog nadahnuća premjestio se s kršćanstva ponovno u Grčku, iz
Jeruzalema u Atenu.' No premda bi priznanje toga duga bila dobra škola
zapadnjačkim trijumfalistima, kolike bi utjehe ili zadovoljstva donijelo
muslimanima? Prisjećanje na prošle zlatne dane filozofije ili zanosti može ih
jedino podsjetiti da su ideje presađene u Europu izčeznule 'u postojbini
islama' kad je prosvijetljeni racionalizam pao kao žrtva svete islamske pravne
znanosti.
Prema riječima Abu al-A'la al
Mawdudija, najistaknutijeg ideologa modernog islamizma, 'ne može biti pomirbe
između islama i demokracije, čak ni u nevažnim pitanjima je si proturječe u
svim pojedinostima' – a svi koji kažu da nije tako su odpadnici. Tu zlokobnu
opomenu ponavljaju drugi fundamentalisti intelektualci, primjerice Sayyid Qudb
i Yusuf al Qaradawi, Ali prema čijoj
ovlasti ? Da su pobožni i učeni kako se prikazuju, trebali bi shvatiti da je to
oblik bogohuljenja. Jedan je muslimanski pisac ovako to kritički prokomentirao:
'Ti fundamentalistički mislioci izraze svoja posve ljudska stajališta,podare im
božanski status, akritičare odbacuju kao… heretike.' I tako oni ustrajavaju na
hakimiyyat Allah – Božjoj vladavini' – kao ispravnoj alternativi demikracije,
premda o tome ni spomena u Kuranu ili haditu (Prorokovim izrekama), jedina dva
autoritativna islamska teksta. Naravno, mogle bi se konstruirati povijesne i
doktrinarne argumente o nespojivosti islama i demokracije, ali iraski
znanstvenik Hamid Enayat pokazao je da pomnim kritičkim tumačenjem tekstova
priznatih islamnskih izvora
'nije…osobito teško niti neutemeljeno iz njih izlučiti popis
demokratskih prava i sloboda.'
Svejedno ostaje jedna nezaobilazna
prepreka: nema političkih prava ni sloboda bez vjerskog pluralizma i
tolerancije.. Kao što je Thomas Jefferson napisao 1782.godine:
'Podvrgnite mišljenje prisili: koga čete postaviti za inkvizitore?
Pogrešive ljude, ljude kojima
upravljaju niske strasti,privatni koliko i javcni razlozi. A zašto ga
podvrgavaju prisili? Radi jednolikosti. … Od uvođenja kršćanstva milijuni
nevinih muškaraca, žena i djece, spaljeni su, mučeni, globljeni, utamničeni;
svejedno nismo ni milimetra bliže jednolikosti. Koji je učinak prisile? Da od
jedne polovice svijeta učini budale, a od druge licemjerije. Da se potpomaže
lopovština i zabludjelost u cijelom svijetu'
Te nas riječi vračaju
prosvjetiteljstvu-i njegovoj najrazgranatijoj mladici, zemlju koju su islamisti
prokleli kao velikog Sotonu, a Tom Paine
veličao kao 'uzrok sveg ljudskog roda'. Genijalnost američkih ustavotvoraca
bila u tome što su istodobno jamčili slobodu vjeroispovjesti i slobodu od
vjere. Riječima prvog amandmana američkog Ustava : 'Američki Kongres neće
donositi zakone o utemeljenju vjereispovijesti niti će zabranjivati njezino
prakticiranje.' Muslimani koji pretpostavljaju da bi nekakva takva povelja
oljudskim pravima bi9la pogubna za pobožnost, trebali bi primjetiti da je
Amerika zapravo sačuvala vjersku imaginaciju koju je uvela iz Europe, dok je
Europa – koja se velikim dijelom još opire odvajanju države od crkve – sad
najbezbožniji kontinent na kugli zemaljskoj.
Podiznjem onoga što je Thomas Jefferson nazvao ' pregradnim zidom između
crkve i države' možda je nezamislivo mnogim ljudima u islamskom svijetu, premda
je prošlo više od osamdeset godina odd kad je Kemal Ataturk ukinuo kalifat u
Turskoj i uveo sekularni ustav; ali ne bio ništa manje nezamisljivo ni
srednjovjekovnim kršćanima. I Johna Lockea bi mžda zaprepastila posvemašna
tolerancija usađena u Jeffersov zakon o uspostavi vjerske slobode u Virginji
(sastavljen 1779., a prihvaćen 1786. godine), kojem je stajalo da je 'istina
silna i da će pobijediti ostave li je da se bori za se; da je ona jedini
istinski i dovoljan dušmanin zabludi, te da nema razloga za strah u slučaju
sukoba, osaim ako ju se ljudskim uplitanjem ne razoraža i oduzme njezino
prirodno oružje: slobodno dokazivanje i rasprava. Pogreške prestaju biti opasne
kad se istini dopusti da ih slobodno pobija.'
Jefferson je u svojim memoarima da je prijedlog jednog izaslanika države
Virginije da se u preambulu američkog Ustava ubace riječi 'Isus Krist' odbacila
velika večina izaslanika , dokaz da su plaštom njegove zaštite željeli ogrnuti
Židove i ne- Židove, krsćane i muhamedance, hinduse i bezvjernike svih
denominacija.'
Ako je suditi prema nadgrobnom
natpisu koji je sastavio još za života ('Autor
Deklaracije američke nezavisnosti, statuta država Virginije o vjerskoj
slobodi i otac Državnog sveučilišta Virginije'), Jefferson se više ponosio tim
postignućem nego time što je bio treći predsjednik Sjedinjenih Država- a i
spravo, budući da je njegov statut bio prvi te vrste na svijetu. 'Virginjiski
zakon o vjerskoj slobodi u Europi je izvanredno dobro primljen i zdušno ga se
propagira', napisao je James-u Madison-u dok je bio u posjetu Parizu u prosincu
1786. godine
Ubačen je u novo izdanje francuske
Enciklopedije, objavljen u većini publikacija koje poštuju Ameriku. Zapravo, utješno je
vidjeti da je stijeg razuma najzad podignut nakon tolikih stoljeća u kojima je
ljudski um bio u vazalstvu kraljeva. Svećenstva i plemenitaša; a i nama služi
na čast da smo utemeljili prvo zakonodavno tijelo koje je imalo hrabrosti
objaviti da se ljudskom razumu može povjeriti zadaća oblikovanja vlastitih
mišljenja.
Istina je silna i pobijedit će.
Ili, da citiramo malo 'tvrđu' formulaciju španjolsko- američkog filozofa
Georgia Santayane . 'Istina je nemilosna , ali ju se može voljeti; a oni koji
zavolješe, oslobađa.' Posjetitelji Američkog
državnog arhiva u Washingtonu mogu pročitati još jedan Santayanin epigram
uklesan iznad glavnog ulaza: 'Oni koji ne pamte prošlost, osuđeni su je iznova
proživjeti' Opisao je to kao stanje u kojem se nalaze 'djeca i barbari, u kojem
nagon ništa nije naučio iz iskustva.' Ali ti koji odbijaju učiti iz iskustva i
umjesto toga se trude diskreditirati racionalizam koji omogućuje takvo
prosvjetljenje- bili oni vjerski križari, relativisti-protivnici znanosti,
ekonomski fundamentalisti, radikalni postmodernisti, novodopski mistici ili suvremeno
Pile Malo*- ne osuđuju isključivo samo sebe na ponavljanje prošlosti: oni žele
sve nas osuditi na život u mraku“
www.severinomajkus.com
Nema komentara:
Objavi komentar