četvrtak, 18. veljače 2016.

DVA MARKSOVA PISMA RUGEU (Spiralna povijest)


Iz Marx- Engelsovih Ranih Radova
Uredio  Predrag Vranicki 
(Iz knjiga koje se u današnjoj Hrvatskoj najčešće pronalaze na  javnim smetištima.!)
 Ovdje se donose u vezi donjeg posta  DOBAR KRALJ, te kako bi se, možda protreslo naše, tako reči, preostalo čovječanstvo,sve od njegove glave do peta..
                                                                                                        
"Na lađi za D., marta 1843.
Sada putujem po Holandiji. Koliko vidim iz ovdašnjih francuskih novina, Njemačka je duboko zapala u blato i sve će više zapadati. Uvjeravam vas , ako čovjek i ne osjeća nacionalni ponos, ipak osjeća nacionalni stid  ćak u Holandiji.  Najneznatniji Holanđanin još je građanin spram najvećeg  Nijemca.. A sudovi stranaca o Pruskoj vladi! O tom sistemu i njegovoj jednostavnoj prirodi  vlada zapanjujuća suglasnost, i nitko se više o njemu ne vara. Nova škola je dakle ipak nečemu koristila. Pao je raskošan ogrtač liberalizma i najodvratniji despotizam  stoji u svojoj potpunoj golotinji pred očima cijelog svijeta.
  To je također otkrivenje , i ako obrnuto. To je istina  koja nas barem poučava  da upoznamo ispraznost našega patriotizma, neprirodnost našeg državnog uređenja  i da sakrijemo svoje lice od stida. Vi me gledate smiješeći se  i pitate, što je s tim postignuto ? Iz stida se ne stvara revolucija. A ja odgovaram: stid je već revolucija. On je stvarno pobjeda francuske revolucije nad njemačkim patriotizmom koji ju je pobijedio  1813.  Stid je neka vrsta gnjeva koji je okrenut u sebe.. I kad bi se zaista cijela nacija stidjela, onda bi ona bila lav  koji se povlači prije skoka.. Priznajem, u Njemačkoj  ne postoji čak ni stid; naprotiv ovi bijednici su još patrioti. A koji bi im sistem istjerao patriotizam ako ne ovaj smješni sistem novog viteza? Komedija koju despotizam izvodi s nama , opasna je isto tako i za njega,, kao što je tragedija bila Stuartima  i Bourbonima. I čak ako dugo vremena ne bismo ovu komediju smatrali onim što ona jest, ona bi ipak već bila revolucija. Država je suviše ozbiljna stvar da bi se iz nje mogla praviti lakrdija. Možda bi brod pun luđaka mogao dosta dugo ploviti po volji vjetra; no on bi plovio u susret svojoj sudbini upravo zato, jer luđaci to ne bi vjerovali.
Ova sudbina koja je pred nama jest revolucija.

                                                                                                                          
                                                                                                                         
  Koln,maja 1843
 Vaše je pismo, dragi moj prijatelju, dobra elegija, pogrebna pjesma koja para dušu, ali političko ono ni pošto nije. Ni jedan narod ne očajava , i ako se dugo vremena nada samo iz gluposti, on će sebi ipak jednom nakon mnogo godina  sve svoje pobožne želje ostvariti u momentu nenadane mudrosti.
 Ipak, Vi ste me potakli, Vaša tema još nije iscrpljena, želim da dodam finale, i kad sve bude završeno, tada mi pružite ruku da opet počnemo  od početka. Neka mrtvi oplakuju i sahranjuju svoje mrtve. Nasuprot tome, zavidno je biti prvi među onima koji ulaze živi u nov život; to treba da bude naša sudbina.
 Istina je, stari svijet pripada filistru. Ali mi ne smijemo postupati s njim kao s baukom, od koga se uplašeno okrećemo. Naprotiv, mi moramo na njega točno paziti. Isplati se studirati ovoga gospodara svijeta.
 On je gospodar svijeta , naravno, samo u toliko , ukoliko ga ispunjava svojim društvom kao crvi lešinu. Društvo ovih gospodara ne treba zato da bude ništa drugo do stanoviti broj robova , a vlasnici robova ne moraju biti slobodni. Ako se zbog svog posjeda zemlje i ljudima nazivaju gospodarima u eminentnom smislu , zar su oni zato manje filistri nego njihovi ljudi?
 Ljudi, to bi bila duhovna bića, slobodni ljudi-republikanci.. Malograđani neće da budu ni jedno ni drugo. Što im preostaje da budu i da žele.
 Ono sto oni žele, živjeti i razmnožavati se ( a dalje nitko ne dospijeva, kaže Goethe ), to hoće i životinja, a njemački političar mogao bi najviše još dodati da čovjek,  međutim, zna da to želi, a Nijemac  je toliko razborit da ništa više ne želi.

 U grudima ovih ljudi trebalo bi tek ponovo probuditi čovjekovo osjećanje vlastite vrijednosti,slobodu.  Samo ovo osječanje koje je s Grcima nestalo iz svijeti, a s kršćanstvom se izgubilo u nebeskom plavetnilu, može iz društva opet stvoriti zajednicu ljudi za ostvarenje njihovih najviših ciljeva , tj. demokratske države.*
 Suprotno tome, ljudi koji se ne osjećaju ljudima  privrženi su svojim gospodarima kao soj robova ili konja.  Nasljedni gospodari su svrha cijelog ovog društva. Ovaj svijet pripada njima. Oni ga prihvaćaju onakav kakav on jest i kakvim se osjeća.  Oni smatraju sami sebe onakvima kakvi se zatiču i postavljaju se tamo gdje su izrasle njihove noge, na šiji ovih političkih životinja koje ne znaju za drugo određenje, nego da im budu „pokorni, privrženi i uslužni.“
 Filistarski svijet je politički svijet životinja , i ako moramo priznati njegovu egzistenciju, onda nam ne preostaje ništa drugo nego da status quo-u jednostavno dademo pravo. Proizvela su ga i usavršila barbarska stoljeća  i sad stoji ovdje kao konzekventan sistem čiji je princip onečovječen svijet.  Naša Njemačka , najsavršeniji filistarski svijet, morala je dakle prirodno daleko zaostati za francuskom revolucijom koja je ponovo uspostavila čovjeka; a  nijemački Aristotelj koji bi svoju „Politiku“ pisao iz naših prilika, napisao bi na njenom početku: „čovjek je društvena,  ali sasvim nepolitička životinja, a državu ne bi mogao pravilnije objasniti, nego što je to već učinio gospodin  Zopfl, pisac „Konstitucijskog državnog prava  u Njemačkoj..“ Ona je, po njemu, „udruženje porodica“, koje nastavljamo mi, nasljedno i stvarno pripadaju najvećoj porodici koja se nazivlje dinastijom. U koliko se porodice pokazu plodnijima , utoliko su ljudi sretniji, država veća, dinastija moćnija, zbog čega se onda i u normalno despotskoj  Pruskoj na sedmog dječaka  daje premija   od pedeset talira. Nijemci su toliko razboriti realisti da sve njihove želje i najuzvišenije misli ne prelazi goli život . A ovu stvarnost, ništa više,  akceptiraju oni koji njome vladaju. I ovi ljudi su realisti, oni su vrlo daleko od svakog mišljenja  i od svake ljudske veličine, oni su obični oficiri i plemići, ali oni se ne varaju, oni imaju pravo, oni, takvi kakvi su, dovoljni su da iskorištavaju ovo životinjsko carstvo i da njime vladaju, jer vladanje i iskorištavanje jest jedan pojam, ovdje kao i svagdje. A kad primaju znake pokornosti i kad pogledaju iznad gmizavih glava ovih bića bez mozga, što im je bliže od Napoleonove misli na Berezini?  Govori se o njemu da je, pokazujući svome pratiocu na komešanje onih koji se utapaju, uzviknuo: Voyez ces crapauds !  ( Pogledajte ove žabe!) Ovo je govorkanje vjerojatno laž, ali zato nije ništa manje istinito. Jedina misao despotizma jest preziranje ljudi, onečovjećeni čovjek,  i ova misao ima prednost pred mnogim drugim utoliko, što je istovremeno i činjenica. Despot uvijek vidi ljude lišene dostojanstva . Oni se utapaju pred njegovim očima  i za njega, u blatu obična životinja, iz koje uvijek iznova proizlaze slično žabama . Ako se takvo gledište nameće i ljudima koji su bili sposobni i za velike ciljeve , kao što je bio Napoleon prije svog dinastičkog ludila , kako bi sasvim običan kralj mogao u takvoj realnosti biti realist?
Princip je monarhije uopće prezirani, onečovječeni čovjek, a Montesquier nema uopće pravo kad odaje  počast tom principu. On pomaže sebi razlikovanje monarhije , despotizma i tiranije. No to su imena jednog pojma , u krajnjem slučaju  različitost običaja kod istog principa. Gdje je monarhijski princip u većini, tamo su ljudi u manjini, gdje se taj princip ne osporava, tamo uopće nema ljudi. Zašto sada ne bi čovjek, kao pruski kralj , koji nema razloga da se smatra problematičnim , zašto ne bi slijedio svome hiru ? I što slijedi iz toga što on to čini?   Protivrječne namjere ? Dobro, tada iz toga nema ništa. Nemoćne tendencije? One su još uvijek jedina politička stvarnost, Blamaže i zbunjenost? Postoji samo jedna blamaža i samo jedna zbunjenost : silaženje s prijestolja. Sve dotle dok hir ostaje na svome mjestu, on ima pravo. Tamo on može da bude toliko nestalan, toliko bezglav, toliko prezriv, koliko god hoće; on je još uvijek dovoljno dobar da upravlja jednim narodom  koji nikada nije poznavao drugog zakona osim samovolje svojih kraljeva.. Ne kažem da će bezglavi sistem i gubitak poštovanja  unutar i izvan države ostati bez posljedica, ne preuzimam na sebe osiguranje broda luđaka ; ali tvrdim da će pruski kralj  tako dugo biti čovjek svog vremena , dok izopačeni svijet bude i stvarni svijet..
Vi znate da se mnogo bavim tim čovjekom. Već takav, kad je njegov organ bio samo „Berliner politischer  Wochenblatt“, uvidio sam njegovu vrijednost i njegovo određenje . On je opravdao moje naslućivanje  već kod polaganja zakletve  u Konigsbergu, da bi, sada pitanje moglo postati čisto lično.. Svoje srce i svoju dušu proglasio je osnovnim državnim zakonom pruskog područja , svoje države ; i stvarno, kralj je u pruskoj sistem. On je jedina politička ličnost. Njegova osoba određuje sistem ovako ili onako. Što on ćini i što mu se omogučava da čini, što misli i što mu se stavi u usta  to je ono u Pruskoj misli ili čini  drazava . Dakle, stvarno je zasluga što je sadašnji kralj to objavio tako neuvijeno..
 Neko je vrijeme griješio samo u tome, što se smatralo važnim kakve je želje ili misli iznio kralj.. To ništa nije moglo promijeniti u samoj stvari, jer filistar je materijal monarhije , a monarh je uvijek samo kralj filistara; on ne može ni sebe ni svoje ljude učiniti slobodnim , stvarnim ljudima, ako oba dijela ostaju ono što jesu..
 Pruski kralj je pokušao da izmjeni sistem pomoću teorije koju zaista nije imao njegov otac.  Sudbina tog pokušaja poznata je . On je potpuno propao. Sasvim prirodno. Ako se jednom dospije do političkog svijeta životinja , onda nema daljnjeg nazadovanja nego do njega i nema drugog napredovanja  do napuštanja njegove baze i prijelaza u ljudski svijet demokracije.
 Stari kralj nije htio ništa ekstravagatna , on je bio filistar i nije svojatao pravo na duh.  On je znao da odražava slugu i posjedovanje te države treba samo prozaićnu , mirnu egzistenciju.. Mladi kralj  bio je živahniji i imao je mnogo više mišljenje o  svemoći monarha koji je ograničen samo svojim srcem  i razumom. Gadila mu se stara okoštala država slugu i robova. On ju je htio oživjeti i sasvim prožeti svojim željama , osjećajima i mislima ;  a on je to mogao zahtijevati , on u svojoj državi , samo ako je htio postići. Odatle njegovi liberalni govori i izljevi srca.  Njegovim bi podanicima trebalo vladati puno, živo kraljevo srce, a ne mrtvi zakon. Sva srca i duhove htio je pokrenuti iz svoga srca  i za davno zamišljene planove. Pokret  je uslijedio; ali ostala srca nisu kucala kao njegovo, i podređeni nisu mogli otvoriti usta a da ne govore o ukidanju stare vlasi. Bestidni idealisti  koji čovjeka žele učiniti čovjekom , domogli su se riječi  i dok je kralj fantazirao na staro njemački način , oni su mislili da smiju filozofirati na novo čovječni način. To je u Pruskoj svakako bilo nečuveno. Jedan se trenutak činilo  da je stari poredak postavljen na glavu, štoviše, stvari su počele da se pretvaraju u ljude, bilo je pak ljudi s imenom , i ako nazivanje po imena nije dozvoljeno na skupštinama ; međutim, sluge starog despotizma učinili su uskoro kraj toj njemačkoj idealnosti. Nije bilo teško dovesti  u opipljiv sukob želje  kralja koji je sanjario o velikoj prošlosti punoj popova, vitezova i kmetova i namjere idealista  koji žele samo posljedice francuske revolucije, dakle, na kraju uvijek republiku i poredak slobodnog čovječanstva umjesto poretka mrtvih stvari. Kad je taj sukob postao dovoljno oštar i neugodan a žestoki kralj dovoljno uzbuđen, tada su k njemu pristupili sluge koji su prije tako lako rukovodili tokom stvari i objasnili mu : da kralj ne čini dobro što svoje podanike navodi na beskorisne govore  i da oni ne bi mogli vladati pokoljenjem ljudi koji govore, i gospodar svih stražnjih Rusa postao je nemiran zbog kretanja  u glavama prednjih Rusa, i zahtijevao je uspostavljanje starog mirnog stanja . I uslijedilo je novo izdanje starog progonstva  svih čovjekovih želja i misli  o čovjekovim pravima i dužnostima , tj.povratak staroj okoštaloj državi slugu, u kojoj rob služi šuteći, a posjednik zemlje i ljudi vlada što je moguće više sutljivo,samo pomoću dobro odgojene i poslušne posluge. Ni jedan ne može reči ono što želi, niti prvi mogu reći da žele postati ljudi, niti drugi može reći da u svojoj zemlji  ljude ne treba . Šutnja je stoga jedini put. Muta pecora , prona et ventri  oboedienta . ( Njeme pognute  ovce koje se pokoravaju trbuhu )
  To je ne uspjeli pokušaj da se ukine filistarska država na njenoj vlastitoj osnovi ;  on je završio tako da je u cijelom svijetu  očigledno pokazao nužnost brutalnost i nemogućnost humanizma u despotizmu. Brutalan  odnos može se održati samo pomoću brutalnosti.. I ovdje sam sada gotov s našim zajedničkim zadatkom da analiziram filistra  i njegovu državu.. Vi nećete reći da  o suvremenosti imam suviše visoko mišljenje, pa ipak kad nad njom ne očajavam , onda je to samo njen vlastiti očajan položaj koji me ispunjava nadom.. Ja uopće ne govorim o nesposobnosti gospodara i o nemarnosti slugu  i podanika koji sve prepuštaju volji božjoj, a ipak je već oboje bilo dovoljno da dovede do katastrofe. Upozoravam vas  samo na to,  da su se neprijatelji filistarstva, jednom rijećj, svi ljudi koji misle i pate, sporazumjeli , a zato su im prije nedostajala sredstva ,  i da sam pasivni sistem razmnožavanja starih podanika svakim danom  dostavlja regrute za  službu novom čovječanstvu.  A sistem zarade i trgovina , posjeda i pljačkanja čovjeka vodi još mnogo brze nego umnožavanje stanovništva, do sloma unutar sadašnjeg društva što ga stari sistem ne može izliječiti, jer ovaj uopće ne lijeći i ne stvara nego samo egzistira i uživa . Ali egzistencija napaćenog čovječanstva koje misli, i egzistencija mišljenog čovječanstva koje je ugnjeteno , mora nužno postati bljutava i neprobavljiva pasivnom životinjskom svijetu filistara koje tupo uživa,
 Sa svoje strane mi moramo  stari svijet potpuno iznijeti na vidjelo i pozitivno izgraditi novi. Utoliko događaji mislećeg čovječanstva vremenski duže dopušta da se ono osvijesti, a događaji napaćenog čovječanstva da ono skupi snage ,  utoliko će savršenije biti proizvod koji sadašnjost nosi u svom krilu

Nema komentara:

Objavi komentar