„Marx je bio materijalist, vjerovao je da postoji samo materija. Nisu ga zanimali duhovni aspekti čovječanstva, a ljudsku je svijest
smatrao tek odrazom materijalnog svijeta. Oštro je odbacivao religiju, a
moralnost držao jednostavno odnosom u kojem cilj opravdava sredstva. Marksizam
lišava čovječanstvo svega onog što je u njemu dragocjeno, svodeći na nas
nepokretnu nakupinu materije koju determinira naš okoliš. Postoji jasna nit
vodilja od ovakve grozne i bezdušne vizije čovječanstva do Staljinovih
zločina i ostalih Marxovih sljedbenika“
********
Pitanje jeli svijet sačinjen od materije, duha ili zelenog
sira nije pitanje zbog kojeg Marx noću nije mogao spavati. Prezirao je takve
velike metafizičke apstrakcije, i brzo ih odbacivao kao puke spekulativne. Kao
jedan od najvećih umova moderniteta, Marx je bio prilično alergičan spram pomodnih
ideja. Oni koji ga smatraju beživotnim teoretičarom zaboravljaju da je među
ostalim bio i romantičarski mislilac koji je sumnjao u apstraktno i pokazivao
strast prema konkretnom i specifičnom. Ono apstraktno je zapravo jednostavno i
bez osobina, za razliku od konkretnog koje je bogato i složeno. Dakle, što god da je materijalizam značio za
Marxa, on se svakako nije sastojao u pitanju od čega je sačinjen svijet.
Između ostalog, to je bilo pitanje materijalističkih
filozofa prosvjetiteljstva osamnaetog stoljeća od kojih su neki ljudska bića držali
pukim mehaničkim funkcijama materijalističkog svijeta. No sam Marx ovakav je stav smatrao u
potpunosti ideološkim, jer on svodi ljude na pasivna bića. Čovjekov je um shvaćen
kao prazna ploča na koju se utiskuju osjetiljni dojmovi iz izvanjskog, materijalnog
svijeta. Iz takvih dojmova čovjek oblikuje svoje ideje. Dakle, kad bi se tim
dojmovima moglo nekako manipulirati da bi se proizvele „prave“ ideje, ljudska
bi vrsta postojano napredovala prema stanju društvenog savršenstva. T o nije
politički nevina zamisao. Ideje o kojima je rijč bile su ideje mislilaca iz
elite srednje klase koji su zagovarali individualizam, privatno vlasništvo i
slobodno tržište, kao i pravednost, slobodu i ljudska prava. Takvim procesom
promjene načina mišljenja paternalistički su se nadali utjecati na ponašanje
običnih ljudi. Teško je vjerovati da se Marx slagao s takvim oblikom
materijalizma.
To nije sve što je materijalistička filozofija označavala
prije nego što je prisvojio Marx. Na ovaj ili onaj način on ju je shvaćao kao
oblik mišljenja usko povezan s bogatstvom srednje klase. Njegov vlastiti oblik
materijalizma koji je rzvijao tezama o Feuerbachu i drugdje bio je posve drukčiji,
Marx je bio toga posve svjestan. Znao je da prekida sa staromodnim materijalizmom i da postavlja
temelje nečem posve novom. Materijalizam je za Marxa značio početi od toga
kakvi su zapravo ljudi, a ne od nekog maglovitog ideala kojem bismo
trebali težiti. A ljudi su ponajprije
vrsta praktičnih, materijalnih, tjelesnih bića. Sve ostalo što jesmo i što
bismo mogli biti mora proizlaziti iz ove fundamentalne činjenice.
Marx je na smion i inovativan način odbacio pasivni ljudski
subjekt materijalizma srednje klase ina njegovo mjesto postavio aktivan
subjekt. Cjelokupna filozofija morala je početi od pretpostavke da su ljudi,
što god drugo bili, ponajprije djelatna bića. Oni su stvirenja koja sama sebe
preobražavaju preobrazbom svoje materijalne okoline ; nisu jamci Povijesti ili
Materije il pak Duha, nego aktivna bića
koja sama sebe oblikuju, sposobna stvoriti vlastitu povijest. To znaći da je
Marxov blik materijaslizma demojkratski, nasuprot intelektualnom elitizmu
prosvjetiteljstva. Jedino je zajedničkom praktičnom djelatnošću večine ljudi
moguće istinski promijeniti ideje koje upravljaju naššim životima. To je stoga što
su te ideje duboko ukorijenjene u našem ponašanju.
U tom smislu, Marx je bio više antifilozof nego
filozof. Etien Balibar ga je nazvao „vjerojatno
največim antifilozofom modernog doba.“
Antifilozovi su oprezni spram filozofije
( ne nužno u kojem bi to bio Brad Pitt), ali uzbuđeni zbog nje iz
filozofski zanimljivih razloga. Oni
obično dolaze s idejama koje su sumnjičave spram ideja . I ako su najčešće u
potpunosti racionalni, uvjereni su da se ipak sve ne svodi samo na razum. Feuerbach,
od kojeg je Marx naučio temelje materijalizma, napisao je da svaka autentična
filozofija treba otpočeti svojom suprotnošću, ne filozofijom. On je kazao da
filozof mora prihvatiti ono što „ u čovjeku ne filozofira, ono što je
suprostavljeno filozofiji i apstraktnom mišljenju“ Također je dodao da je „čovjek
taj koji misli, a ne Ego ili Razum“ Kao
što kaže Alfred Schmidt, „shvatiti da je čovjek potrebito osjetilno i psihološko
biće stoga je preduvjet svake teorije subjektivnosti“. Drugim riječima, ljudska svijest je tjelesna, čime se
ne želi reći kako ona nije ništa više od tijela. Ona prije svega ukazuje na
način na koji je tijelo u određenom smislu, nedovršeno, otvoreno, uvijek
sposobnu za još veću kreativnost negoli što je trenutačno pokazuje.
Dakle, razmišljamo kao što djelujemo jer smo takva bića. Naše
mišljenje pretežno je u vremenu zato jer su i naša tijela i osjećaji te
percepcije također protežni. Filozofi se ponekad pitaju može li stroj misliti. Možda
i može, ali on bi mislio na posve drugi način od nas, zatojer je njegov
materijalni sklop potpuno različit od našeg. Primjerice, stroj nema tjelesnih
potreba niti ima emocionalni život, što je u našem slučaju povezano s takvim
potrebama. Naš vlastiti način mišljenja neodvojiv je od tog osjetilnog,
praktičkog i emocionalnog konteksta. Zbog toga, kad bi stroj čak i mogao
misliti, možda ne bismo u stanju shvatiti o čemu razmišlja.
Marx je ponajprije raskinuo s kontemplativnom filozofijom.
Njena tipična vizija je ona o pasivnom,izoliranom i bestjelesno subjektu koji
bez interesno promatra neki izolirani objekt. Kao što smo vidjeli, Marx je odbi
takav oblik subjektivnosti, ali je isto tako naglašavao da objekt našeg znanja
nije nešto izvanjski fiksirano i zadano. On je radije proizvod našeg povijesnog
djelovanja. Baš kao što moramo ponovno promisliti subjekt kao oblik prakse,
tako moramo promisliti i objektivni svijet kao rezultat ljudske prakse. Među
ostalim, to znaći da se on u načelu može i promijeniti.
Polazeći od čovjeka kao aktivnog i praktičkog bića i potom
smještajući njegov način mišljenja u takav kontekst, sada možemo baciti novo svjetlo
na neke probleme koji su opsjedali filozofe. Ljudi koji rade vjerojatno neće sumnjati
u to da postoji bilo što u svijetu za razliku od onih koji ga promišljaju iz
dokone distance. U stvari skeptici mogu postojati samo zato jer nešto već
postoji u izvanjskom svijetu. Kad nebi postojao materijalni svijet u kojem bi
se prehranjivali, umrli bi, a njihove bi sumnje izčeznule zajedno s njima. Ako
vjerujete da su ljudi pasivni spram stvarnosti, to bi vas moglo uvjeriti i da
propitate postonje takvog svijeta. To je
stoga što postoje stvari potvrđujemo doživljavajući njihovo opiranje našim
zshtjevimaa, a to činimo primarno našom praktičnom aktivnošću.
Filozofi su ponekad postavljali pitanje o „drugim umovima?“.
Kako možemo znati da ljudi koje susrećemo imaju isti um poput našeg? Materijalist bi odgovorio da, kad to nebi
bilo tako, onda ne bilo ni nas da postavimo to pitanje. Ne može postojati
materijalna proizvodnja koja bi nas održavala na životu bez društvene suradnje,
a sposobnost komunikacije s drugima je sastavni dio, što znači „imati um“ način
na koji opisujemo ponašanje nekog pertikularnog tijela: kreativno, smisleno,
komunikativno. Ne moramo zaviriti u glave drugih ljudi ili ih priključiti na
aparate da bismo ustanovili posjeduju li oni taj misteriozni entitet. Dovoljno
je promatrati što ljudi čine. Svijest nije neki sablasni fenomen, ona je nešto
što možemo vidjeti, osluhnuti, upravljati njome. Ljudsko je tijelo nakupina
materije, ali osobito kreativna i ekspresivna nakupina. Takvu kreativnost nazivamo
„umom.“ Nazvati ljudi razumnim bićima
znaći ukazati na njihovo ponašanje otkriva obrazac smisla ili značenja. Materijalisti iz doba prosvjetiteljstva ponekad
su s pravom bili optuživani zbog svođenja svijeta na mrtvu i besmislenu materiju. S Marxovim materijalizmom stvar je upravo suprotna.
Nema komentara:
Objavi komentar