petak, 18. siječnja 2019.

PIŠE ELIO VELAN


FINANTIERI-gazada brodogradnje od Jadrana do Crnog mora



Nakon konkretnog, nedvosmislenog odgovora Fincantierija koji se zanima za riječki 3. maj dok ga istarski Uljanik ne zanima slijedi jednostavno pitanje: Zašto? Zašto Rijeka, a ne Pula? Takvo smo pitanje uputili sjedištu Finantierija u Trstu čiji se uredi nalaze u ulici Genova korak do tršćanske rive i nakon sat vremena dobili kratki odgovor: No comment! Pitanje bi trebalo uputiti čelnicima Uljanik grupe. Možda oni to znaju, a možda to zna i hrvatska vlada.
Iz odgovora Fincantierija proizlazi da talijanski gigant ne razmišlja o spašavanju hrvatske brodogradnje, već se rukovodi čistom računicom. Ako dobiješ Rijeku, ako si sklopio nekoliko unosnih i korisnih ugovora s Brodosplitom, i na kraju, ako dobar dio hrvatske, istarsko-riječko-dalmatinske kvalificirane radne snage već radi u pogonima Fincantierija (od Monfalconea do Venecije-Marghere), što preostaje nego zaključiti da je Fincantieri današnji gospodar jadranske brodogradnje, bila ona talijanska ili hrvatska. U toj jednobojnoj, plavoj Fincantierijevoj dimenziji mogli bi ugurati i boje ukrajinske zastave (ukrajinski ulagač), ali logika se ne mijenja: kratkoročna budućnost je vezana za europskog giganta, posredno ili neposredno.
Posla u Fincantieriju ima do 2027. godine, svaki je radni dan pokriven već potpisanim ugovorima diljem svijeta; grade velebne kruzere, ratne brodove za potrebe ratnih mornarica niza zemalja i sve vrste specijaliziranih brodova. Čak i Kinezi ne mogu bez njih, bez njihove tehnologije; najveća kineska brodogradilišta sklopila su ugovore s Fincantierijem radi izgradnje prvih kineskih kruzera. Tajna uspjeha nije truplo broda, to svi znaju. Srž biznisa je u detaljima, u prvom redu u složenom sustavu srednjih i malih specijaliziranih tvrtki koje ugrađuju detalje s pečatom talijanskog dizajna. Kratki primjer: 81 posto svih dijelova ugrađenih u jedan kruzer realizirano je u Italiji zahvaljujući mreži od više od 3.000 usko specijaliziranih malih i srednjih poduzeća koja surađuju sa Fincantierijem.
Razgovarajući u više navrata s radnicima koji su ulazili i izlazili iz glavne kapije pogona Finantierija u Monfalconeu zabilježili smo njihove priče. Kad su sindikalna prava u pitanju, Europska unija gotovo da ne postoji: rumunjski ili hrvatski zavarivač nikad neće dostići plaću talijanskog kolege, a on (Talijan) sa strepnjom i strahom prati kako se kapital uvlači u zemlje gdje je radna snaga jeftinija. "Oduzimaju nam kruh!", viču radnici i glasaju za Sjevernu ligu.
Sudbina hrvatskih menadžera u brodogradnji nije zajamčena, za njih je budućnost velika nepoznanica, ali riječ je o manjini koja si je ovih dana naplatila zaostatke. Zanimljiva je činjenica da se Financatieri zanima za 3. maj, i to uz partnerstvo sa Brodosplitom koji je vlasništvo firme DIV Tomislava Debeljaka. Koja bi bila uloga Brodosplita u slučaju akvizicije 3. maja nije nam poznato, no, treba (pri)čekati.
Talijanski su se mediji u nekoliko navrata pozabavili sa splitskim brodogradilištem. Objavili su vijest da je Brodosplit potpisao dva ugovora s Fincantierijem o montaži dva dijela trupa kruzera (pramčani i srednji dio), a isporuka se očekuje sredinom ove godine. Talijanski su mediji prenijeli i izjavu čelnika DIV-a koji su potvrdili da se suradnja s Finantierijem ostvaruje i preko izvoza radne snage: svako toliko radnici Brodosplita sele u talijanske pogone i tamo rade dok se završi posao za koji su angažirani. Čelnici Brodosplita tome dodaju da se i kod njih u Splitu koristi uvozna radna snaga. Nisu specificirali iz koje države dolaze radnici, možda iz Bosne ili Rumunjske, a možda i iz Crne Gore i Srbije.
Fincantieri se širi na svim kontinentima. Primjera radi, 2013. godine je preuzeo većinski paket dionica norveške tvrtke Vard u čijem je vlasništvu devet brodogradilišta u Norveškoj, Brazilu, Rumunjskoj i Vijetnamu. Upravo u Vardovim brodogradilištima Fincantieri gradi dva kruzera za brodsku kompaniju Viking Ocean Cruises ukupne vrijednosti od 520 milijuna eura. Brodovi se grade u Norveškoj, ali trupla su izgrađena u rumunjskom brodogradilištu u mjestu Tulcea, velikoj luci na ušću Dunava. Suvišno je trošiti riječi o razlici u cijeni jednog rumunjskog i jednog norveškog radnika. To su pravila igre unutar EU-a, među jednakima ima i jednakijih. Brodogradnja od Jadrana do Crnog mora u rukama je Fincantierija, što znači da je cijeli Balkan njihov
*********************************************************************************
Ovaj blog
Krupni Kapital kao posljednji stadiji Kapitalizma.
 Što iza toga?
 Ako ne Socijalistička Republika Rada opće civilne suradnje; klasnoj civivilizaciji preostaje naletna konzekvencija kolosalnih jata krilatih i dvonožnih  Stršljena, koji jedva isčekuju da natkriju ovaj nesretni Globus, kao novi Tirani.! 

Nema komentara:

Objavi komentar