nedjelja, 12. svibnja 2019.

STEČAJNO RAZBOJNIŠTVO NAD ULJANIKOM


Možda posljednji Uljanikovi brodovi postanu prilika na kojoj će se graditi nova pulska brodogradnja: POSLJEDNJA ČETIRI BRODA S NAVOZA ULJANIKA

 | Autor: Milan PAVLOVIĆ

(N. LAZAREVIĆ)

Tri gradnje, kako sada stvari stoje, "uplovit" će u stečaj zajedno sa svojim graditeljima, te će njihova sudbina biti rješavana u sklopu stečajnog postupka. Radi se o jaružalu, stočaru i brodu za prijevoz automobila. Oni će u stečaju biti imovina Uljanika, te će u zavisnosti od ambicija stečajnog upravitelja i odluka vjerovnika možda biti tek jednokratni ček za pokriće dijela nastalih dugova
Knjiga narudžbi Uljanika koja je ne tako davno bila puna ugovorenih brodova oko kojih se planirala graditi budućnost pulskog brodogradilišta, danas je u zadnjem činu tragedije koja se događa spala doslovce na tri slova. Tri gradnje, kako sada stvari stoje, "uplovit" će u stečaj zajedno sa svojim graditeljima, te će njihova sudbina biti rješavana u sklopu stečajnog postupka. Radi se o jaružalu, stočaru i brodu za prijevoz automobila. Oni će u stečaju biti imovina Uljanika, te će u zavisnosti od ambicija stečajnog upravitelja i odluka vjerovnika možda biti tek jednokratni ček za pokriće dijela nastalih dugova. No možda budu, sasvim suprotno, prilika na kojoj će se početi graditi nova pulska brodogradnja. U Uljaniku su danas još i polarni kruzer i kemijski tanker Santiago. Prvi će uskoro biti dovršen i konačno zaploviti u režiji svog naručitelja Glena Moroneya, dok će drugi put Rijeke gdje će i njegovu sudbinu morati skrojiti oni koji sutra budu odlučivali o sudbini 3. maja.
NOVOGRADNJA 500 - Usisno jaružalo na vlastiti pogon Willem van Rubroeck
Brodograđevno remek djelo i brod koji bi u nekim boljim vremenima zasigurno krasio naslovnice specijaliziranih časopisa postat će jedan od simbola Uljanika: ne samo njegove propasti, već i pasivnosti i nesnalaženja države koja se, umjesto da financiranjem dovršetka poluizgrađenih brodova aktivno spašava državne financije, danas "hvali" većom štetom, odnosno plaćenim državnim jamstvima. Jedno od najvećih jamstava u iznosu od čak 126 milijuna eura, ono je kojim se luksemburškom brodaru Jan de Nulu jamčila izgradnja i isporuka najvećeg svjetskog jaružala. Na brodu je do prošlog ljeta bilo obavljeno više od 80 posto potrebnog posla, no nakon što su u Uljaniku presušile financije aktivnost je stala i do danas se više nije pokrenula. Sve je počelo više nego obećavajućom objavom na stranicama Zagrebačke burze u kojoj je stajalo: "7. ožujka 2014. Jan De Nul Grupa i Uljanik Brodogradilište potpisali su ugovor o gradnji usisnog samopogonjenog jaružala s kopačem, s ukupnom instaliranom snagom od 40.900 kilovata, snagom rezanja od 8.500 kilovata i dubinom kopanja koja premašuje 45 metara. Taj će brod biti daleko najsnažnije jaružalo na svijetu s najboljim izvedbenim performansama." Jan de Nul je tad već neko vrijeme bio VIP klijent i jedan od najznačajnijih kupaca Uljanika, a svojim je narudžbama i transferom znanja u Pulu bez sumnje bio i najzaslužniji za ulazak pulskog brodogradilišta u nišu gradnje visoko sofisticiranih brodova. Za tu respektabilnu kompaniju koja uz bogatu tradiciju zauzima i mjesto u TOP 5 najvećih dredging kompanija na svijetu Uljanik je bio prvi izbor nakon što su prekinuli suradnju s nizozemskim Royal IHC brodogradilištem koje je jedino u Europi gradilo takvu vrstu brodova. Za Jan de Nula su pulski brodograditelji u zadnjih desetak godina izgradili četiri jaružara i dva trailing suction hopper dredgera, odnosno seriju "plovećih strojeva" za obavljanje pomorskih radova odnosno za usisavanje i transportiranje materijala s morskog dna.
Willem van Rubroeck trebao je biti krunski dragulj u floti luksemburškog brodara i jasno je da bez obzira na sve nedaće koje su ga snašle u zadnjih godinu i pol on ni u jednom trenutku nije odustao od tog nauma. Nakon što su nekoliko puta probijeni rokovi isporuke, ugovor s Uljanikom raskinut je u siječnju ove godine, no za razliku od ostalih brodara koji su iskakanjem iz ugovora automatski aktivirali državna jamstva, Jan de Nul je ostavio otvorena vrata za postizanje sporazuma. Iz dana u dan sve tanja kadrovska ekipiranost Uljanika topila je izglede za dovršetak broda u Puli, ali se nudila i druga opcija - da se umjesto aktiviranja jamstva naručitelju iz državnog proračuna isplati 22 milijuna eura i da ga on otegli iz Uljanika. Naime luksemburški brodar nedavno je u kineskom brodogradilištu COSCO naručio izgradnju mega "jack up platforme" koja će biti za metar viša i od pariškog Eiffelovog tornja, a služit će za postavljanje morskih vjetroelektrana, te je plan bio da se i jaružalo iz Pule dovrši u nekom od brodogradilišta s Dalekog istoka. No hrvatska Vlada je u pregovorima s Jan de Nulom previdjela da brodogradilište koje je na izdisaju ne upravlja više procesima i ne može organizirati pripremu broda, pa će dogovori prema svemu sudeći pasti u vodu, jamstvo biti naplaćeno, a sudbina jaružala definitivno riješena kroz proces stečaja.

***************************************************************************
Ovaj blog
Samo je stvaralački Čovjek patnička i evolutivna individua. Njegovi odmetnici, Popa, Političar i Drumski razbojnik, stagnantni su pasiji nakot sijamskih blizanaca, kao od jedne majke narođeni.
Zasebnih su bioloških svojstava. Tek čoporativno nasilje potonjih tvori ih perverzno jačim. 
Nalik su na krumpir i zlaticu. Nepomirljivi poput Rada i Kapitala.

Klasne beštije jače,- nad humanim bićem !

Nema komentara:

Objavi komentar