Black Friday manija poharala Zagreb: Dućani angažirali zaštitare, prodaja eksplodirala
Histerija vezana za popuste Crnog petka (Black Friday) zahvatila je i Zagreb, iako su sniženja daleko od pravih rasprodaja, u prijepodnevnim satima najveća je gužva bila na informatičkoj, audio i vizualnoj opremi, tako da su pojedine trgovine na ulazima angažirale čak zaštitare i zaštitne ograde za redove.
Tako je bilo pred prodavaonicom elektroničke opreme Links na Trešnjevci, gdje su cijene snižene od 20 do 70 posto. U Linksu kažu da se drže američke tradicije i sniženja u trgovini imaju samo jedan dan, dok će popuste na on-line trgovinu imati u ponedjeljak.
Ivan Krešimir Janđel, marketing menadžer trgovine računalne opreme Links, kaže da ove godine na popustu imaju više od 800 različitih proizvoda iz asortimana informatičke opreme, među kojima i dronove, mobitele i raznu audio/vizualnu opremu.
"Već su jutros planule grafičke kartice i PlayStation 4, kao i drugi proizvodi s popisa zaliha", kaže Janđel te dodaje da su grafičke kartice od 2000 kuna prodavali po 1000 kuna.
Jutros su veliki red ispred Linksa u Glamočkoj ulici nadzirali zaštitari, a pripomogli su se i zaštitnim ogradama kako ne bi došlo do naguravanja. Prvi kupci počeli su stizali nešto iza ponoći da bi se u šest ujutro formirao dugačak red.
"U osam, kada je trgovina otvorena, sve je eksplodiralo", kaže Janđel.
U trgovačkim centrima gužvu očekuju preko vikenda
S druge strane, u prostorima trgovačkih centara u prijepodnevnim satima nije bilo pretjerane gužve, glavninu prometa očekuju popodne, a najviše preko vikenda.
U City Centru One i King Crossu sniženja na odjevne predmete i obuću su većinom 10, 20 do 30 posto, što nije spektakularno i ulazi u raspon uobičajenih sniženja kakva se mogu dobiti i za gotovinska plaćanja. Popust im nije ograničen samo na današnji dan, već traje do ponedjeljka i obuhvaća vikend, kada se očekuje posebno dobar promet.
U trgovini ShoeBeDo kažu da im je promet značajno porastao, više nego lani, jer su se kupci vjerojatno već navikli na sniženja u studenom i pripremaju se za njih.
Najveće su gužve i ovdje za tehničku i informatičku opremu, pa u Appleovom IStyleu daju popuste do 50 posto na pojedine proizvode, no većinom je riječ o maskama. Računala su im snižena samo 10-ak posto, a slušalice 20-ak posto.
Sve trgovine informatičke opreme rekle su nam da sniženja imaju i preko web shopa, a u Harvey Normanu najavljuju u ponedjeljak Cyber Mondey, kada se sniženja prebacuju na internetsku trgovinu.
U kupovini većinom muškarci srednje dobi
U King Crossu uvjerljivo je najveća gužva upravo u Harvey Normanu, gdje prodaju svašta - od kuhinja, kuhala i pegli do televizora i računala. Oglašavaju se sa sniženjem do čak 80 posto, no malo je proizvoda baš s tolikim sniženjem.
Najviše kupaca mota se oko informatičke i elektroničke opreme, kompjutorskih igara i PlayStationa, a tu su sniženja svega 10 do 20 posto. Može se, doduše, naći i prijenosno računalo od 3000 kuna, uz koje piše da je popust 600 kuna.
Čini se da su u kupovinu krenuli većinom muškarci srednje dobi, kažu nam da imaju slobodne dane ili da rade poslijepodne i planiraju potrošiti do 2000 kuna na informatičku opremu.
U marketingu Harvy Normana više su nego zadovoljni. "Promet nam je porastao 50 posto. Ljudi izdvajaju ovaj dan za shopping, dolaze nam s katalozima i unaprijed znaju što žele kupiti", rekla je Petra Kontušić iz njihova marketinga.
Nakon današnjeg Crnog petka najavljuju After Party do ponedjeljka, tako da će cijeloga vikenda sniženja biti slična kao danas. U ponedjeljak im je Cyber Monday kada će veliki popusti biti i na na internet shopu za posebne artikle.
Preuzimanje američkog modela "potrošačke svetkovine"
"Promet nam se povećava iz sekunde u sekundu. Ljudi traže većinom laptopove, televizore... Najveći je interes za audio i video opremu, ali traži se i namještaj za koji je popust i do 80 posto", kaže Kontušić.
Sociolog Hajrudin Hromadžić fenomen Crnog petka, što je prijevod od američkog Black Friday, u Hrvatskoj tumači kroz preuzimanje američkog modela koji je odavno postao globalni model. Tu se Hrvatska samo, iz godine u godinu sve intenzivnije, upisuje u globalni trend, kaže Hromadžić.
Smatra da je osnovna nakana Black Fridaya kalendarski pomaknuti predblagdansku potrošačku groznicu iz prosinca u studeni. To je u skladu s načelima potrošačke ideologije koja cijelu godinu nastoji pretvoriti u "potrošačku svetkovinu".
Ovakvi datumi, kaže Hromadžić, u funkciji su stvaranja tog duha, kada se potrošački simptom samo jače manifestira.
Dan bez kupovanja - aktivistički odgovor na Crni petak
"Crni petak kalendarski je početak onoga što nam slijedi do siječnja, a onda nakon Nove godine imamo nastavak priče kroz sezonska sniženja, pa dolazi Valentinovo. Imamo kontinuitet cjelogodišnje potrošnje, gdje je Black Friday samo jedan od kalendarskih markera, ali ima važnu funkciju jer je to početak božićne shopping ludnice".
U svijetu postoji i nešto što je u Hrvatskoj puno manje poznato - aktivistički odgovor na Black Friday, koji se naziva Dan bez kupovanja - Buy Nothing Day, a promoviraju ga anitikonzumerističke udruge i pokreti.
One upozoravaju na prekomjernost potrošnje koja nije samo društveni ili kulturni fenomen, već ima dalekosežne negativne posljedice po ekologiju i zdravlje ljudi.
Nema komentara:
Objavi komentar